Hvilken rolle skal de ansatte spille i bedriftens bruk av sosiale medier for å opprettholde bedriftens omdømme?
Abstract
Vi har i denne oppgaven tatt for oss problematikken knyttet til de ansattes
deltakelse i sosiale medier og hvordan dette kan påvirke bedriftens omdømme.
Innledningsvis har vi innhentet den teorien vi mener er mest sentral for å få svar
på vår problemstilling: ”Hvilken rolle skal de ansatte spille i bedriftens bruk av
sosiale medier for å opprettholde bedriftens omdømme?”
For å svare på problemstillingen har vi først foretatt et omfattende litteratursøk.
Hovedfunnene presenteres i teoridelen. For å kunne danne oss en forståelse av
tematikken har vi definert fenomenet sosiale medier, og knyttet dette opp i mot
teori om ansatte, ledelse og omdømmebygging. Denne teorien har hjulpet oss i
utformingen av intervjuguidene. Intervjuguidene er derfor utarbeidet med
bakgrunn i teori og følger teoridelens oppbygning.
I metodedelen har vi forklart valg av design og metoden som er benyttet. Vi så det
var lite forskning på vårt spesifikke tema, og var derfor avhengig av å snakke med
personer som hadde god innsikt i vår problemstilling. Vi valgte derfor å benytte
oss av en kvalitativ metode. I undersøkelsen har vi gjennomført dybdeintervju
med to utvalg, åtte eksperter og ni praktikere. Hensikten med dette var å få en
bred innsikt i tematikken. Vi valgte å begynne intervjuet med å stille generelle
spørsmål om bedriftens bruk av sosiale medier, på denne måten var det lettere å få
en fin flyt i samtalen. Videre delte vi intervjuet inn i temaer, for å lettere få en god
oversikt.
Gjennom vår kvalitative undersøkelse ønsket vi å kartlegge de ulike rollene som
de ansatte spiller for bedriftens deltakelse i sosiale medier. Ettersom resultatene i
en kvalitativ undersøkelse er ikke-standardiserte data, krevde dette en inndeling i
kategorier. Vi drøftet funn fra intervjuene opp mot teorien som fremkom i
litteratursøket. Vi har her delt de ulike kategoriene i bedriftens bruk av sosiale
medier, ledelsens rolle, ansattes rolle, retningslinjer, muligheter og utfordringer og
til slutt stilles problemstillingen. I gjennomføringen av intervjuet viste vi
respondentene et utdrag fra artikkelen ”Social Media and New Roles for
Employees” (Schawbel 2009), som viste ulike roller en ansatt kan ha i sosiale
medier. Ved å vise dette til respondentene kunne de få et innblikk i hvordan rollene til de ansatte kan forekomme. I analysen trakk vi frem de funnene som vi
mente var mest sentrale for vår problemstilling etter gjennomføringen av
kvalitativ metode, og knyttet de opp mot teori. Vi har sett at ledelsens rolle vil
være viktig og er noe som må ligge til grunn for at de ansattes rolle skal fungere
optimalt. Det kreves av ledelsen en forståelse av sosiale medier og hvordan de
skal legge dette til rette for de ansatte. Ved å bruke de ansatte aktivt kom det frem
at dette ville menneskeliggjøre bedriften og skape et godt inntrykk. Gode
relasjoner mellom ansatte og kunder skaper et godt omdømme og viser en bedrift
med en god, åpen og sunn kultur.
Vi har sett at messenger, talsperson, supporter, selger, og guardian, vil være roller
som kan være en fin inndeling for de ansatte. Men at disse rollene ofte ville spille
mer på arbeidsoppgaver knyttet til sosiale medier. Vi så derfor en sammenheng
mellom ansattes rolle og arbeidsoppgaver som å støtte, følge med, engasjere,
snakke og lytte. På denne måten kan de være med å opprettholde bedriftens
omdømme.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2012