Posisjonering av Deli de Luca Trondheim
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94487Utgivelsesdato
2012-10-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [843]
Sammendrag
Denne oppgaven er skrevet om bedriften Deli de Luca i Trondheim, og oppgaven tar for seg posisjoneringen av Deli de Luca. Ut i fra at Deli de Luca var ny oppstartet i januar når vi iverksatte denne oppgaven ble vi enige om følgende problemstilling; ”Hvordan oppfattes Deli de Luca Trondheim som merkevare, og oppfatter markedet eksisterende posisjon?”
Vi har satt oss inn i Deli de Luca`s posisjonering, og sett på bedriftens landsdekkende posisjon i markedet slik at vi fikk et bilde av hvordan de operer i et trangt kioskmarked. Ut i fra funnene vi gjorde om Deli de Luca valgte vi å anvende teori som tar for seg posisjoneringsstrategier, merkekjennskap og merkeverdier. Videre i oppgaven har vi gjennomført en spørreundersøkelse som skal hjelpe oss å besvare problemstillingen på en god måte. For å klargjøre dette på best mulig måte har vi med et metode kapittel som viser arbeidet vi har gjort før, under og etter spørreundersøkelsen.
Undersøkelsen vi gjennomførte viste at Deli de Luca har noen steg igjen før markedet i Trondheim oppfatter bedriften på lik linje som i andre byer. Kundene er fornøyd med at Trondheim har fått inn et nytt konsept, og de ser positivt på Deli de Luca i fremtiden. Vi fant også en del kriterier som kundene setter i fokus når det gjelder det å handle på kiosk. Kvalitet fremfor pris, og beliggenhet er to avgjørende faktorer for å lykkes i et trangt marked. Dette er kriterier som Deli de Luca har godt plassert under ermet. Forbedringspotensialer som Deli de Luca står ovenfor når det gjelder oppfattelsen rundt deres merkevare er oppmerksomheten fra kundene. De må fremme seg selv og sine særegne produkter som skiller dem positivt fra konkurrentene. Avslutningsvis har vi oppsummert en konklusjon fra funnene vi gjorde gjennom undersøkelsen, og noen anbefalninger for å løse de problemområdene som ble oppdaget ved å gjennomføre denne undersøkelsen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2012