• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan implementere rådgivning som en mer naturlig og større del av regnskapstjenesten KL Regnskap Rosten tilbyr?

Aalmo, Trine; Elnan, Steffen; Bækken, Simen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Oppgave 14 - m.navn BTH97431.pdf (553.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94475
Date
2012-10-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Vi har valgt å skrive oppgave om KL regnskap avdeling Rosten. KL regnskap er

en kjede regnskapskontor med flere avdelinger i Trondheimsområdet. Problemet

til KL Rosten har vært knyttet til det å øke omsetningen på rådgivning. Vi har i

oppgaven vår sett på hvordan KL skal klare å øke omsetningen og utvikle

rådgivningstjenesten. Dette har bunnet ut i problemstillingen:

Hvordan implementere rådgivning som en større og mer naturlig og større del av

regnskapstjenesten KL Regnskap Rosten tilbyr?

For å kunne komme med gode anbefalinger og gi oppgaven tyngde, har vi

fordypet oss i teori innen; konsulentvirksomhet, strategi, innovasjon,

organisasjonsteori, GAP modellen, «blueprinting» og forskningsrapporter innen

regnskapsbransjen.

Gjennom metodedelen utformet vi en kvantitativ spørreundersøkelse som vi

sendte ut til KLs kunder. Vi ønsket å undersøke hvilke faktorer som var

avgjørende for valg av regnskapskontor, hva de brukte KL til og behovet for

rådgivning. Til slutt så vi på om kundene oppfattet KL i henhold til deres verdier.

Vi merket fort at det ikke var lett å få kundene til å svare på undersøkelsen, men

etter en del purringer oppnådde vi til slutt en svarprosent på drøye femti prosent.

Vi mener dette gir en indikasjon på at dialogen KL har med kundene sine er for

dårlig.

På bakgrunn av den lave svarprosenten valgte vi å gjennomføre kvalitative

intervju med ansatte og kunder av KL. I tillegg hadde vi tre intervjuer med

personer i tilknytning til bransjen, representert ved bank og skatteetaten.

Resultatene fra undersøkelsen viser at pris ikke er en avgjørende faktor. Kundene

verdsetter kompetanse og kvalitet høyest ved valg av regnskapsbyrå. Vi ser også

et marked for tilleggstjenester som omhandler rådgivning. Kundene forbinder KL med følgende av deres eksisterende verdier; positive,

ordentlige og stabile. KL leverer regnskapstjenester til rett tid og samarbeider for

kundens beste. Kunden oppfatter ikke at KL har blikk for nye løsninger og at de

fører til større lønnsomhet for kunden.

Gjennom intervjuene får vi en oppfatning av at regnskapsbransjen blir sett på som

lite innovativ. Alle intervjuene er klare på at regnskapsbyråene har en god

mulighet til å bli rådgivere. Banksjefene er også klare på at bank, revisjon og

regnskapsbyråer vil konkurrere om de samme kundene i framtiden. Det påpekes at

bank og revisjonsbransjen kan tilby rådgivningspakker, hvor kunden kan få

regnskapet med på kjøpet. Dette vil føre til store utfordringer for

regnskapsbransjen.

I intervjuene kom det fram at å definere rådgivning ikke er enkelt. Vi fikk mange

ulike definisjoner som tyder på at rådgivningsbegrepet er omfattende og diffust.

Dette gjør det vanskelig å selge rådgivning som et eget produkt.

Vår anbefaling til KL ligger i det å designe et nytt konsept. Vi mener både

prissystemet og måten KL tilbyr rådgivning på må omgjøres. Vi har i oppgaven

designet et system hvor rådgivning er en del av regnskapstjenesten KL tilbyr.

Rådgivning utover dette blir en spesifisert tilleggstjeneste. Videre har vi kommet

med forslag til hvordan KL kan organisere seg og sett på om de har den

nødvendige kompetansen som trengs.

Som oppsummering kan vi konkludere med at KL ikke blir oppfattet som

rådgivere og at de må utforme et konsept om de skal klare å få rådgivning til å bli

en større og mer naturlig del av KL. Den generelle kompetansen mener vi er til

stede, men de må utvikle seg og tilegne seg kunnskap innenfor salg og hvordan

opptre som konsulenter.
Description
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2012

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit