Hvordan implementere rådgivning som en mer naturlig og større del av regnskapstjenesten KL Regnskap Rosten tilbyr?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94475Utgivelsesdato
2012-10-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Vi har valgt å skrive oppgave om KL regnskap avdeling Rosten. KL regnskap er
en kjede regnskapskontor med flere avdelinger i Trondheimsområdet. Problemet
til KL Rosten har vært knyttet til det å øke omsetningen på rådgivning. Vi har i
oppgaven vår sett på hvordan KL skal klare å øke omsetningen og utvikle
rådgivningstjenesten. Dette har bunnet ut i problemstillingen:
Hvordan implementere rådgivning som en større og mer naturlig og større del av
regnskapstjenesten KL Regnskap Rosten tilbyr?
For å kunne komme med gode anbefalinger og gi oppgaven tyngde, har vi
fordypet oss i teori innen; konsulentvirksomhet, strategi, innovasjon,
organisasjonsteori, GAP modellen, «blueprinting» og forskningsrapporter innen
regnskapsbransjen.
Gjennom metodedelen utformet vi en kvantitativ spørreundersøkelse som vi
sendte ut til KLs kunder. Vi ønsket å undersøke hvilke faktorer som var
avgjørende for valg av regnskapskontor, hva de brukte KL til og behovet for
rådgivning. Til slutt så vi på om kundene oppfattet KL i henhold til deres verdier.
Vi merket fort at det ikke var lett å få kundene til å svare på undersøkelsen, men
etter en del purringer oppnådde vi til slutt en svarprosent på drøye femti prosent.
Vi mener dette gir en indikasjon på at dialogen KL har med kundene sine er for
dårlig.
På bakgrunn av den lave svarprosenten valgte vi å gjennomføre kvalitative
intervju med ansatte og kunder av KL. I tillegg hadde vi tre intervjuer med
personer i tilknytning til bransjen, representert ved bank og skatteetaten.
Resultatene fra undersøkelsen viser at pris ikke er en avgjørende faktor. Kundene
verdsetter kompetanse og kvalitet høyest ved valg av regnskapsbyrå. Vi ser også
et marked for tilleggstjenester som omhandler rådgivning. Kundene forbinder KL med følgende av deres eksisterende verdier; positive,
ordentlige og stabile. KL leverer regnskapstjenester til rett tid og samarbeider for
kundens beste. Kunden oppfatter ikke at KL har blikk for nye løsninger og at de
fører til større lønnsomhet for kunden.
Gjennom intervjuene får vi en oppfatning av at regnskapsbransjen blir sett på som
lite innovativ. Alle intervjuene er klare på at regnskapsbyråene har en god
mulighet til å bli rådgivere. Banksjefene er også klare på at bank, revisjon og
regnskapsbyråer vil konkurrere om de samme kundene i framtiden. Det påpekes at
bank og revisjonsbransjen kan tilby rådgivningspakker, hvor kunden kan få
regnskapet med på kjøpet. Dette vil føre til store utfordringer for
regnskapsbransjen.
I intervjuene kom det fram at å definere rådgivning ikke er enkelt. Vi fikk mange
ulike definisjoner som tyder på at rådgivningsbegrepet er omfattende og diffust.
Dette gjør det vanskelig å selge rådgivning som et eget produkt.
Vår anbefaling til KL ligger i det å designe et nytt konsept. Vi mener både
prissystemet og måten KL tilbyr rådgivning på må omgjøres. Vi har i oppgaven
designet et system hvor rådgivning er en del av regnskapstjenesten KL tilbyr.
Rådgivning utover dette blir en spesifisert tilleggstjeneste. Videre har vi kommet
med forslag til hvordan KL kan organisere seg og sett på om de har den
nødvendige kompetansen som trengs.
Som oppsummering kan vi konkludere med at KL ikke blir oppfattet som
rådgivere og at de må utforme et konsept om de skal klare å få rådgivning til å bli
en større og mer naturlig del av KL. Den generelle kompetansen mener vi er til
stede, men de må utvikle seg og tilegne seg kunnskap innenfor salg og hvordan
opptre som konsulenter.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Bedriftsutvikling for SMB fra Handelshøyskolen BI, 2012