Motivasjonsfaktorer og medarbeidertilfredshet ved Britannia Hotel
Abstract
I denne oppgaven har vi gjennomført en studie av motivasjonsfaktorene og medarbeidertilfredsheten ved Britannia Hotel i Trondheim. I første del tar vi for oss problemstillingen og ser på de ulike teoriene som ligger til grunn for oppgaven. Vi begynner med å beskrive hva som kjennetegner tjenesteytende virksomheter og hvordan disse bør ledes. Deretter tar vi for oss internmarkedsføring som omhandler de strategiske aktivitetene ledelsen kommuniserer til de ansatte. ”Servicehelten” blir også identifisert da vi mener dette er en sentral rolle i en servicebedrift som Britannia Hotel. Hertzbergs to-faktorteori har vi viet stor plass fordi vi ønsker å undersøke i hvor høy grad de ulike motivasjonsfaktorene er tilstede ved hotellet. Vi avslutter teorikapittelet med to andre modeller som også forklarer andre kilder til motivasjon.
I metodedelen blir det gitt en grundig presentasjon av fremgangsmåten på analysen vi har gjennomført. Her begrunner vi også vårt valg av metode og gir et kritisk syn på datainnsamlingsprosessen, samt hvordan vi har gjennomført undersøkelsen. Vi har benyttet et deskriptivt design, og gjennomført en spørreundersøkelse.
Den neste delen av oppgaven omhandler resultatet av undersøkelsen og vi kommenterer her de viktigste funnene i denne. Ved hjelp av SPSS har vi laget frekvenstabeller, krysstabuleringer, totalscoretabeller, samt korrelasjonsanalyser. Etter å ha presentert datamaterialet beskriver vi situasjonen på hotellet slik den er i dag og vi konkluderer med å besvare undersøkelsesspørsmålene og dermed problemstillingen. Avslutningsvis kommer vi også med noen videre anbefalinger for bedriften.
Description
Bacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010