Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMollan, Christine
dc.contributor.authorReppe, Cathrine
dc.contributor.authorArnesen, Ole-Henrik
dc.date.accessioned2010-02-04T13:22:00Z
dc.date.issued2010-02-04T13:22:00Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/94412
dc.descriptionBacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010
dc.description.abstractVi har i denne oppgaven jobbet med branding, og gjennomføringen av en brandingprosess på destinasjonsnivå. Vi valgte å skrive om Oppdal, en helårsdestinasjon i Sør-Trøndelag som har ”Oppdal så klart” med Oppdalsola i bakgrunn som brand. Det har tidligere blitt gjort et forsøk på å innføre et nytt brand, som var ment som en samlet tankegang; ”Oppdal ekte vare”. Brandet ble implementert, men ble byttet ut med ”Oppdal så klart” igjen etter kort tid. Vår problemstilling ble som følger; ”Kritisk evaluering av brandingprosessen på destinasjonen Oppdal.” Vi ville i vår oppgave ta Oppdals reiselivsaktører gjennom en brandingprosess ved hjelp av intervjuguide, for å se hvilke tiltak som har blitt gjort der. Målet vårt ved denne kritiske evalueringen, var å finne eventuelle avvik som Oppdal i senere tid kan bruke til å forsterke sitt brand og destinasjonen med. Vi jobbet hardt med å finne relevant teori om hva en brandingprosess på en destinasjon innebærer. Til slutt fant vi to prosesser av Moilanen og Rainisto (2009), og en av Nigel, Pritchard og Pride (2002) . Vi sammenlignet de tre prosessene for å finne en ideell brandingprosess som vi brukte som utgangspunkt for intervjuguiden vår. Etter dette gjennomførte vi fem dybdeintervju med aktører som har ulik tilknytting til reiselivet på Oppdal. Vi gjennomførte også ett ekspertintervju med Thomas Juul, som jobbet tett med brandingprosessen av ”Oppdal ekte vare” På bakgrunn av de analysene vi har gjennomført og de funnene vi har avdekket, har vi konkludert med følgende; brandinprosessene som har blitt gjort på Oppdal mangler kritiske elementer om hvordan man i forhold til vår teori skal brande en destinasjon.en
dc.format.extent908313 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.subjectreiselivsledelse
dc.titleOppdal så klart?en
dc.typeBachelor thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel