Rockheim : prosjektkultur
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/94408Utgivelsesdato
2010-01-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Med forankring i teori og gjennom observasjon og intervjuer skal vi med objektiv
innfallsvinkel, tolke og beskrive prosjektkulturen i Rockheim. Problemstillingen
vår er: ”Hvordan er kulturen i prosjektorganisasjonen Rockheim?”. Begrepet
kultur, organisasjonskultur og prosjektkultur har flere forskjellige betydninger.
Men vi velger i denne oppgaven å tolke at kulturen i en organisasjon eller
prosjektgruppe som "måten vi gjør ting på her hos oss". For å kunne forstå, tolke
og beskrive prosjektkulturen bedre valgte vi å operasjonalisere den etter Edgar
Scheins modell (Schein 1987:12) hvor han behandler den i tre nivåer. 1.
Artefakter og produkter, 2. verdier og 3.grunnleggende antagelser.
Ved hjelp av det eksplorerende designet vil vi undersøke og finne kvalitativ data
som kan gi oss en bedre innsikt og forståelse av Rockeheims prosjektkultur. I vår
oppgave har vi valgt å hente inn primærdata ved hjelp av
intervjuer/dybdeintervjuer og observasjoner. Vi skal intervjue nøkkelpersoner i
organisasjonen samt observere hvordan møter og rutiner er på arbeidsplassen.
Fremgangsmåten vi skal følge er hentet fra Edgar H. Scheins bok:
Organisasjonskultur og ledelse – Er kulturendring mulig?
Første observasjon: Møte med vår insider, vår kontaktperson og
prosjektkoordinator i Rockheim. Observerte en åpen og uformell kultur med flat
organisasjonsstruktur. Andre Observasjon: Få forandringer fra første observasjon.
Insideren beskriver en åpen og uformell prosjektkultur. Avgjørelser skjer
demokratisk. Hun forteller at de mest avgjørende hendelsene var konflikt med
Oslos popsenter og opphavsrettproblematikken. Vårt andre intervjuobjekt
(intervjuobjekt B) beskriver en åpen og uformell prosjektkultur. Organisasjonen er
flat, kommunikasjonen er åpen og lite strukturert. Lett og komme med egne ideer.
Ingen krav til bekledning eller væremåte. Han forteller at de mest avgjørende
hendelsene var kommunikasjon med utstillingsarkitekten,
opphavsrettproblematikken, konkursen til Saga og Rockipedias betaversjon.
Ut fra artefaktene kan vi trekke noen få verdier som er helt tydelige: Åpenhet,
uformellhet, demokrati og respekt for kompetanse og likeverd.
Ut fra de viktigste avgjørelsene tolker vi verdiene: Godt forhold til de andre pop
og rock senterene, god kommunikasjon med leverandøren, godt omdømme og at
produktkvaliteten er viktigst (scope). Fra de verdifunn som vi tolket fra artefakter og verdier, samt de inntrykk som vi
personlig satt igjen med etter møte med kulturen, utarbeidet vi en rekke
grunnleggende antagelser. Disse grunnleggende antagelsene plasserte vi i syv
kategorier sortert etter område eller tema: Stor grad av åpenhet, liten grad av
formalitet, vekt på demokrati og likeverd, stort fokus på produktets kvalitet, pålagt
å ha samarbeid med Oslos popsenter, god kommunikasjon og forhold til
leverandørene og viktigheten av et godt omdømme.
Antagelsene ble så etterprøvd ved å presentere de for vår insider. Vår insider var
veldig enig i vår fortolkning og kunne bekrefte det meste
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010