• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den fysiske markedsplassen sin fremtid i Star Tour

Hernandez, Melissa I.; Jøraandstad, Marianne; Aase, Anette
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Siste_utgave_av_bacheloroppgaven[1].pdf (5.688Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/94398
Date
2010-01-22
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne oppgavebesvarelsen består av fem kapitler. I oppgavebesvarelsen har vi på

vegne av Star Tour tatt for oss turoperatørenes kritiske ståsted når det gjelder den

fysiske markedsplassen sin fremtid. Den første oppgavedelen tar utgangspunkt i

vår problemstilling, som presenteres og settes i en sammenheng innledningsvis.

Problemstillingen er som følgende:

Hvordan skal den fysiske markedsplassen til Star Tour beholde sine ferie og

fritidsreisende, og forbedre sin posisjon med tanke på økningen i bruk av den

elektroniske markedsplassen?

Vi har valgt denne problemstillingen på bakgrunn av at vi mener den fysiske

markedsplassen til Star Tour har et potensial til å fremme sin posisjon i forhold til

hvor den står per i dag.

Den neste oppgavedelen omfatter det teoretiske grunnlaget som ligger som et

fundament i oppgaven. Dette teorigrunnlaget omfatter forbrukerens kjøpsprosess,

med spesielt fokus på den atferden som mennesker formidler i fasene før selve

kjøpet og konsumet inntreffer. Kjøpsatferd ”omfatter alt det som folk gjør i

forbindelse med anskaffelse av en vare eller tjeneste. Det folk gjør er et resultat av

deres behov, ønsker, holdninger og forventninger. Til sammen utgjør dette

motiverende faktorer som gir et negativt eller positivt utfall for turoperatørene.

Turoperatørene kjemper for å beholde sin andel av salgene, samtidig som de må

holde kostnadene av salgene nede.

I vår tredje oppgavedel presenterer vi vårt valg av metode og utformingen av vårt

kvantitative spørreskjema. En metode er en planmessig fremgangsmåte. I henhold

til den problemstillingen vi ønsker å løse for Star Tour som bedrift, er vi

avhengige av å samle inn data blant de kundene som er kapable til å foreta

reisebestillinger.

Deretter tar vi for oss den fjerde oppgavedelen hvor vi presenterer analysene av

datamaterialet som ble innehentet i forbindelse med spørreskjemaet. Viktige funn

på bakgrunn av analysen, er at toveis kommunikasjon og kompetansespesifiseringer de faktorene som vil ha betydning for at folks atferd skal rettes mot

utsalgstedene.

Til slutt vil vår avsluttende oppgavedel ta for seg en presentasjon av konklusjoner

og anbefalinger som er trukket på bakgrunn av analysen.

Forskjellen mellom den fysiske og elektroniske markedsplassen, dreier seg om at

den fysiske markedsplassen omfatter turoperatørens utsalgssted, og hvorav dens

posisjon stadig svekkes på grunn av den elektroniske markedsplassens stigende

dominans. Den elektroniske markedsplassen omhandler på sin side internett.

Den fysiske markedsplassen spiller en stadig mindre rolle blant reisende i ferie og

fritidsmarkedet, slik at posisjoneringen må endres for å få en positiv effekt på lang

sikt.

Konklusjoner og anbefalinger vi har kommet fram til i oppgaven:

• Vi kan med noe forsiktighet si at mennesker er nysgjerrig på innovative

produkter og oppsøker gjerne disse.

• Kunder er mer illojale til den fysiske markedsplassen og er i mindre grad

bundet til èn turoperatør.

• Den fysiske markedsplassen Star Tour kan bevare sin posisjon på grunnlag

av kompetansespesifisering.

Vi anbefaler at Star Tour bør endre sin posisjonering med tanke på at den fysiske

markedsplassen bør framstå mer som et kompetansesenter. Dette kan bidra til å

beholde segmentene på ferie og fritidsmarked og samtidig fremme posisjon.
Description
Bacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit