Den fysiske markedsplassen sin fremtid i Star Tour
Abstract
Denne oppgavebesvarelsen består av fem kapitler. I oppgavebesvarelsen har vi på
vegne av Star Tour tatt for oss turoperatørenes kritiske ståsted når det gjelder den
fysiske markedsplassen sin fremtid. Den første oppgavedelen tar utgangspunkt i
vår problemstilling, som presenteres og settes i en sammenheng innledningsvis.
Problemstillingen er som følgende:
Hvordan skal den fysiske markedsplassen til Star Tour beholde sine ferie og
fritidsreisende, og forbedre sin posisjon med tanke på økningen i bruk av den
elektroniske markedsplassen?
Vi har valgt denne problemstillingen på bakgrunn av at vi mener den fysiske
markedsplassen til Star Tour har et potensial til å fremme sin posisjon i forhold til
hvor den står per i dag.
Den neste oppgavedelen omfatter det teoretiske grunnlaget som ligger som et
fundament i oppgaven. Dette teorigrunnlaget omfatter forbrukerens kjøpsprosess,
med spesielt fokus på den atferden som mennesker formidler i fasene før selve
kjøpet og konsumet inntreffer. Kjøpsatferd ”omfatter alt det som folk gjør i
forbindelse med anskaffelse av en vare eller tjeneste. Det folk gjør er et resultat av
deres behov, ønsker, holdninger og forventninger. Til sammen utgjør dette
motiverende faktorer som gir et negativt eller positivt utfall for turoperatørene.
Turoperatørene kjemper for å beholde sin andel av salgene, samtidig som de må
holde kostnadene av salgene nede.
I vår tredje oppgavedel presenterer vi vårt valg av metode og utformingen av vårt
kvantitative spørreskjema. En metode er en planmessig fremgangsmåte. I henhold
til den problemstillingen vi ønsker å løse for Star Tour som bedrift, er vi
avhengige av å samle inn data blant de kundene som er kapable til å foreta
reisebestillinger.
Deretter tar vi for oss den fjerde oppgavedelen hvor vi presenterer analysene av
datamaterialet som ble innehentet i forbindelse med spørreskjemaet. Viktige funn
på bakgrunn av analysen, er at toveis kommunikasjon og kompetansespesifiseringer de faktorene som vil ha betydning for at folks atferd skal rettes mot
utsalgstedene.
Til slutt vil vår avsluttende oppgavedel ta for seg en presentasjon av konklusjoner
og anbefalinger som er trukket på bakgrunn av analysen.
Forskjellen mellom den fysiske og elektroniske markedsplassen, dreier seg om at
den fysiske markedsplassen omfatter turoperatørens utsalgssted, og hvorav dens
posisjon stadig svekkes på grunn av den elektroniske markedsplassens stigende
dominans. Den elektroniske markedsplassen omhandler på sin side internett.
Den fysiske markedsplassen spiller en stadig mindre rolle blant reisende i ferie og
fritidsmarkedet, slik at posisjoneringen må endres for å få en positiv effekt på lang
sikt.
Konklusjoner og anbefalinger vi har kommet fram til i oppgaven:
• Vi kan med noe forsiktighet si at mennesker er nysgjerrig på innovative
produkter og oppsøker gjerne disse.
• Kunder er mer illojale til den fysiske markedsplassen og er i mindre grad
bundet til èn turoperatør.
• Den fysiske markedsplassen Star Tour kan bevare sin posisjon på grunnlag
av kompetansespesifisering.
Vi anbefaler at Star Tour bør endre sin posisjonering med tanke på at den fysiske
markedsplassen bør framstå mer som et kompetansesenter. Dette kan bidra til å
beholde segmentene på ferie og fritidsmarked og samtidig fremme posisjon.
Description
Bacheloroppgave i Reiselivsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2010