dc.contributor.author | Berg, Morten Emil | |
dc.date.accessioned | 2010-04-09T13:37:34Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | Magma, Årg. 13, nr. 2 (2010), s. 55 - 62 | en |
dc.identifier.issn | 1500-0788 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/93358 | |
dc.description.abstract | Flere studier tyder på at coaching kan ha effekt og kan bli en interessant metode ved ledelse og læring. Positiv coachingpsykologi har en visjon: å støtte og utfordre individ, gruppe og organisasjon til å «blomstre». Målet er at individet skal leve det hele og meningsfulle liv. Prosessen fokuserer personens styrke og talent, ikke mangler og svakheter. Positiv psykologi danner det vitenskapelige fundamentet, og coaching er det praktiske håndverket. Coaching medfører å utvikle individets profesjonelle og personlige rolle. Individet må imidlertid selv ta ansvaret for å retolke sin situasjon, redefinere sine mål, finne sin strategi og prøve ut sine ideer. Utvikling av individets karakter-og signaturstyrker står sentralt. Coaching skal bygge på anerkjent visdom og utfordre etablerte tanker for å kunne bli et alternativ til tradisjonell ledelse og læring. | en |
dc.format.extent | 624691 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Fagbokforlaget i samarbeid med Econa | en |
dc.title | Coaching og jakten på identitet | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.source.pagenumber | 55 - 62 | en |
dc.source.volume | 13 | en |
dc.source.journal | Magma | en |
dc.source.issue | 2 | en |