• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Articles
  • Scientific articles
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beskyttelse mot "uønsket markedsføring" etter ny markedsføringslov

Viken, Monica
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
Åpne
Magma 0409 Viken.pdf (326.0Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/93272
Utgivelsesdato
2009
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Scientific articles [1710]
Sammendrag
Ny markedsføringslov trer i kraft 1. juni 2009. Loven vil i noen grad videreføre reglene i markedsføringsloven av 1972, men på visse områder har det skjedd endringer som vil ha til dels stor betydning for de næringsdrivende. Denne artikkelen behandler reglene for såkalt uønsket markedsføring, knyttet til kommunikasjonsmetoder som kan oppfattes som plagsomme for forbrukerne, samt håndhevingen av disse reglene. Mens lovgivningsarbeidet pågikk, var uønsket markedsføring gjenstand for livlig debatt i ulike fora og medier. Hensynet til forbrukerne og privatlivets fred ble vurdert mot konkurransemessige virkninger, hensynet til arbeidsplasser og næringslivet generelt. Et tungtveiende argument, også fra lovgivers side, var hensynet til de miljømessige virkningene av uønsket markedsføring. Artikkelen redegjør for de politiske avveiningene mellom ulike interesser og knytter det opp mot hvordan reglene skal forstås. Det er imidlertid en nær sammenheng mellom de materielle reglene på den ene side og regler for håndheving og sanksjoner på den andre. Praksis knyttet til markedsføringsloven av 1972 har vist at flere sentrale bestemmelser ikke ble respektert av de næringsdrivende. Behovet for å effektivisere håndhevingen av markedsføringsloven har resultert i til dels vidtgående endringer i ny lov. Artikkelen drøfter også de reaksjonsmuligheter myndighetene nå har til disposisjon dersom de materielle reglene brytes.
Utgiver
Fagbokforlaget
Tidsskrift
Magma

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit