Beskyttelse mot "uønsket markedsføring" etter ny markedsføringslov
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/93272Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Scientific articles [2223]
Sammendrag
Ny markedsføringslov trer i kraft 1. juni 2009. Loven vil i noen grad videreføre reglene i markedsføringsloven av 1972, men på visse områder har det skjedd endringer som vil ha til dels stor betydning for de næringsdrivende. Denne artikkelen behandler reglene for såkalt uønsket markedsføring, knyttet til kommunikasjonsmetoder som kan oppfattes som plagsomme for forbrukerne, samt håndhevingen av disse reglene. Mens lovgivningsarbeidet pågikk, var uønsket markedsføring gjenstand for livlig debatt i ulike fora og medier. Hensynet til forbrukerne og privatlivets fred ble vurdert mot konkurransemessige virkninger, hensynet til arbeidsplasser og næringslivet generelt. Et tungtveiende argument, også fra lovgivers side, var hensynet til de miljømessige virkningene av uønsket markedsføring. Artikkelen redegjør for de politiske avveiningene mellom ulike interesser og knytter det opp mot hvordan reglene skal forstås. Det er imidlertid en nær sammenheng mellom de materielle reglene på den ene side og regler for håndheving og sanksjoner på den andre. Praksis knyttet til markedsføringsloven av 1972 har vist at flere sentrale bestemmelser ikke ble respektert av de næringsdrivende. Behovet for å effektivisere håndhevingen av markedsføringsloven har resultert i til dels vidtgående endringer i ny lov. Artikkelen drøfter også de reaksjonsmuligheter myndighetene nå har til disposisjon dersom de materielle reglene brytes.