Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjørke, Synnøve
dc.date.accessioned2024-07-01T10:25:05Z
dc.date.available2024-07-01T10:25:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137144
dc.descriptionExecutive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg sett nærmere på det å bygge psykologisk trygghet i team på skoler, og hvordan ledere for teamene opplever at de lykkes med det. Problemstillingen jeg har undersøkt er «Hvordan opplever skoleledere at de bygger psykologisk trygghet i team?» Jeg har gjennomført fem semistrukturerte dybdeintervju av skoleledere ved fem skoler. Jeg har sett på hva de gjør for å bygge psykologisk trygghet i team, og tatt utgangspunkt i Amy Edmondsons teori om psykologisk trygghet og leders verktøykasse for å få dette til å skje. Forsyths to-faktormodell for ledelse er vist til for å kunne belyse en eventuell sammenheng med opplevelsen av å bygge psykologisk trygghet i team. Fordi oppgaven tar for seg det å bygge psykologisk trygghet i team, har jeg også brukt Hackman (2002) sin teori om ekte team, samt teori om teamkontrakter. Skoleledernes opplevelse av å lykkes i arbeidet med å bygge psykologisk trygghet i team, varierer fra å ha en sterk opplevelse av å lykkes, til å ikke oppleve det i noen særlig grad. De informantene som har den sterkeste opplevelsen av å lykkes, er de som benytter teamkontrakter med punkter både om handling og samhandling. Mitt inntrykk etter å ha jobbet med denne oppgaven, er at skolelederne har en høy generell bevissthet om verdien av psykologisk trygghet, og i stor grad benytter verktøy for å bygge psykologisk trygghet i team Redefinering av feil og hvordan feil kan brukes til læring i organisasjonen, er det området alle informantene har vanskeligst for å svare på. Det er også det området som er mest preget av uklare funn, og der min formulering av spørsmålene må ses som en del av dette. Min anbefaling til informantene og deres organisasjoner er å utforske innholdet i begrepet psykologisk trygghet i større grad, og særlig rette søkelyset mot arbeidet med feil. Jeg anbefaler også bruk av teamkontrakter med punkter både om handling og samhandling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectsamspillen_US
dc.subjectorganisasjonspsykologien_US
dc.titleSkolelederes opplevelse av å bygge psykologisk trygghet i teamen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel