Er DHO-teamet på Ahus et høytpresterende team?
Abstract
Digital hjemmeoppfølging (DHO) ved Akershus universitetssykehus integrerer digital og fysisk pasientbehandling. Dette omfatter metoder som telefon, videokonsultasjoner og apper for å forbedre pasientoppfølgingen både i og utenfor sykehuset.
Denne oppgaven retter fokus mot et spesialisert team ved Ahus, kjent som DHO-teamet, for å vurdere om de kan betraktes som et høytpresterende team. Med økende behov for helse- og omsorgstjenester, har DHO-teamet spilt en sentral rolle i å iverksette digitale løsninger for pasientoppfølging.
Kjernen i oppgaven er problemstillingen: «I hvilken grad er DHO-teamet på Ahus et høytpresterende team?»
I denne oppgaven så benyttes både kvantitative og kvalitative metoder, inkludert et spørreskjema basert på Susan Wheelan's «Team Performance Checklist», etterfulgt av dybdeintervjuer med teammedlemmene. Målet med denne tilnærmingen var å få en helhetlig forståelse av teamets dynamikk, styrker og forbedringspotensial.
Gjennom spørreskjemaet oppnådde teamet en score på 87,2, noe som indikerer at de klassifiseres som et høytpresterende team i henhold til Wheelans modell. Det ble likevel påpekt betydelige områder for forbedring, særlig knyttet til gjensidig avhengighet, ledelse, tilbakemeldinger, beslutningstaking og evaluering.
Basert på disse funnene, er det foreslått noen anbefalinger for å videreutvikle og optimalisere teamets ytelse.
Description
Executive Master of Management i Teamledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023