dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven er å belyse problemstillinger rundt merverdiavgift behandling av e-mobilitet tjenester relatert til el-bil ladning i det internasjonale markedet. Gjennom de siste tiårene har det vokst frem et marked for å tilby ladetjenester til el-biler, mulighet for å koble seg til ladestasjoner på tvers av landegrensene, og en ser nå at det kommer tilbydere som har digitale løsninger for oppkobling til ladestasjoner. Denne oppkoblingen kan være via en App eller en RFID-brikke (Smedsrød, Rosvold, 2022). RFID brikke omtales i daglig tale som en ladebrikke, dette er en brikke som har mulighet for å lagre og hente data ved hjelp av små enheter.
Har tilbyderne en god nok forståelse av hvilke ytelser de leverer og hva omsetning på tvers av landegrensene innebærer av krav om merverdiavgift rapportering, og til hvilken land / nasjon merverdiavgiften skal rapporteres?
Oppgaven vil drøfte problemstillinger relatert til e-mobilitets leverandører som tilbyr oppkobling til ladestasjoner for el-biler i et internasjonalt marked; hvor skjer omsetningen, hva omsettes – vare eller tjeneste, med henblikk på hvordan en kan ivareta korrekt rapportering og innbetaling av merverdiavgift.
Gjennom oppgaven vil jeg i kapittel 1 gi en kort innledning til oppgavens aktualitet, problemstillinger og oppgavens avgrensninger. Videre vil jeg i kapittel 2 gi en kort presentasjon av merverdiavgiftens hovedregler og prinsipper, samt andre relaterte krav og vurderinger. I kapittel 3 redegjøres det kort for nødvendige analyser/vurderinger for korrekt behandling av merverdiavgift. Før en i kapittel 4 gir et praktisk eksempel og i kapittel 5 ser på konsekvenser av manglende eller feil merverdiavgift rapportering. Kapittel 6 gir en oversikt over utfordringer fra leverandøren sin side og til slutt gis en kort oppsummering i kapittel 7. | en_US |