Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokke, Heidi
dc.contributor.authorKolstad, Siv Mari
dc.contributor.authorSand, Synnøve Bergem
dc.date.accessioned2024-05-29T11:52:00Z
dc.date.available2024-05-29T11:52:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131872
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractTema: Kompetansestyring/utvikling Bakgrunn: En av utfordringene for Inderøy kommune er å få oversikt over kompetansen og utnytte ressursene på best mulig måte. Ved å systematisere oversikten over medarbeidernes kompetanse, håper kommunen å få bedre tjenester og tilbud for innbyggerne, øke pasientsikkerheten og kvaliteten på helsetjenestene i kommunen, samt gi medarbeiderne mer meningsfulle arbeidsdager. En utfordring er at de kan være bundet til sitt arbeidssted og uvillige til å dele sin kunnskap med andre enheter. Kommunen ønsker også å rekruttere mer effektivt for å fylle kompetansehullene i organisasjonen og lage gode planer for kompetanseheving og utvikling av driften. Problemstilling og avgrensninger: Hvordan kan vi utnytte Dossier Solutions som et styringsverktøy for kompetanseoversikt i vår kommune? I denne oppgaven har vi avgrenset ved å pilotere styringsverktøyet vi ønsker å ta i bruk, Dossier, til helsestasjon. Dette på grunn av at helsestasjon har færre medarbeidere, og de har arbeidstid kun på dag, noe som gjør det enklere å samle alle for pilotering. I etterkant av endringsprosjektet skal vi vurdere å innføre Dossier i hele sektoren, og videre i hele kommunen. Forsøk:  Oversikt over type og omfang av empiri:  Type Omfang Prosjektfase Merknader Funn: Funnene fra intervjuer med medarbeidere og ledere i kommunehelsetjenestene peker på ulike utfordringer avhengig av hvilket nivå de befinner seg på i organisasjonen. Ledernivået trekker frem utfordringer som knapphet på økonomiske ressurser, rekruttering og behov for endring i tjenesteytelsen. Medarbeidere i helsestasjonen peker på utfordringer med kapasitet, samhandling og kommunikasjon mellom tjenester, og manglende forventningsavklaring. Medarbeidere i hjemmetjenesten opplever utfordringer med knapphet på ressurser, krav til kompetanse, fordeling av oppgaver og bemanningsutfordringer. Generelt ser vi at rekruttering og behovet for tydeligere rolleavklaring går igjen hos alle gruppene. Kommuneøkonomien er også en faktor som påvirker tjenestene. For å løse flere av disse utfordringene ser kommunen på muligheten for å bruke Dossier Solutions som et verktøy for kompetanseledelse og medarbeideroppfølging. Konklusjon: Som ledere er det viktig å ha en strukturert og systematisk oversikt over medarbeideres kompetanse og opplæringsbehov i kommunale helse- og omsorgstjenester. Mangelen på et slikt system gjør det vanskelig å utnytte ressursene effektivt og å identifisere kompetansehull i organisasjonen. Bruken av et styringsverktøy som Dossier kan bidra til å sikre at medarbeidere får nødvendig opplæring og utdanning, og at ledere kan dokumentere og følge opp deres fremgang. Dette er avgjørende for å opprettholde kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenester. Det er viktig å ha fokus på kontinuerlig læring, utvikling og effektiv ledelse i helse- og omsorgssektoren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleFra kaos til kontrollen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel