Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergsholm, Line Naustdal
dc.contributor.authorAndresen, Trine Wormdahl
dc.contributor.authorVallestrand, Marianne
dc.date.accessioned2024-05-28T10:14:13Z
dc.date.available2024-05-28T10:14:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131681
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractArbeidshverdagen i kommunehelsetjenesten er preget av sammensatte utfordringer som går på tvers av ulike ansvarsområder. De ansatte står i komplekse saker der flere tjenester er inne, men man kjenner ikke til hverandres tilnærming og arbeidsmetoder, og man strever med å få til et godt samarbeid i enkeltsaker. Konsekvensen er at de ulike tjenestene og faggruppene jobber spesialisert og i siloer, og at hjelpen som gis ikke blir helhetlig og god nok. Bedre samhandling mellom tjenestene kan imidlertid være et viktig bidrag til løsning nettopp fordi man gjennom samarbeid kan forebygge at grenseflatene blir glippsoner som gjør at barn, unge og familier ikke får de tjenestene de har behov for. I denne prosjektoppgaven har vi intervjuet ansatte i den forebyggende helsetjenesten og barneverntjenesten for å utvikle en dypere forståelse for hvilke faktorer som er avgjørende for å få til et godt samarbeid mellom disse tjenestene. Etter en grundig analyse av datamaterialet fra intervjuene fant vi syv dimensjoner som viste seg å være av stor betydning for god samhandling: stå i det sammen, stole på hverandre, fremsnakke hverandre, kjenne hverandre, anerkjenne hverandres perspektiv, legge vekt på hverandres synspunkt og ha evne til gjensidig improvisering. Disse dimensjonene la grunnlaget for videre utforsking av hvordan vi som ledere kan bidra til at disse tjenestene jobber bedre sammen for å sikre at familiene får trygg hjelp tilpasset deres behov. Som leder er man en avgjørende modell for å få til god samhandling. En inkluderende og støttende lederstil med fokus på ytringsklima, psykologisk trygghet og utvikling av høykvalitetsforbindelser kan derfor være av stor betydning for å få til et godt samarbeid mellom ulike tjenester. Som leder må man modellerere ønsket verdi, holdning og kultur i ansattgruppen for å klare å utvikle høykvalitetsforbindelser mellom de ansatte innad i og på tvers av tjenester. Man må fremheve andre tjenesters genialitet og skape et ytringsklima med høy grad av psykologisk trygghet. Ledere må starte med seg selv, gå foran som et godt eksempel og walk the talk – i jakten på samarbeidsmirakler.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleWalk the talk - kunsten å skape samarbeidsmirakleren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel