Show simple item record

dc.contributor.authorFeilberg-Jacobsen, Jannicke
dc.date.accessioned2024-05-21T16:01:22Z
dc.date.available2024-05-21T16:01:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130998
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractTema: Organisering/ gruppedynamikk/ kulturer Bakgrunn: For tre år siden begynte jeg som leder for skolehelsetjenesten og helsestasjon for ungdom i en av hovedstadens bydeler. Skolehelsetjenesten i denne bydelen er en tjeneste med lang historikk, med en krevende omorganisering og et stort frafall i personalgruppen bak seg. Jeg hadde da jeg begynte som leder begrenset med ledererfaring og opplevde til tider å famle i mørket. Bakgrunnen for valg er tema er et utfordringsbilde som kom til syne i innledende intervjuer hvor ytringsklima ble adressert. Denne prosjektoppgaven handler om ytringsklima og hva jeg som leder kan legge til rette for. Min antagelse er også at vi ved godt ytringsklima kan se ringvirkninger inn i tjenesten vår i fagutvikling, trivsel på arbeidsplassen og ikke minst innen kvalitetsforbedring, slik at potensiale for utvikling i tjenesten antas å være til stede. Problemstilling og avgrensninger «Hvordan kan leder legge til rette for økt ytringsklima i skolehelsetjenesten?» Det er mange elementer til stede når ytringsklima er på sitt beste, men i denne oppgaven er det teoretiske perspektivet avgrenset til ytringskultur og ytringsklima, vennlig friksjon og høykvalitetsforbindelser, psykologisk trygghet og maktbegrepet, samt lederperspektivet Forsøk Prosjektet har en kvalitativ og kvantitativ tilnærming ved intervjuer, workshops og anonym spørreundersøkelse. De er avholdt 4 personalmøte, hvor første var informasjon om studiet i Helseledelse ved BI, samt prosjektoppgaven. Videre er det gjennomført 3 workshops, hvor personalgruppen fikk ulike oppgaver. Det har vært viktig å forstå, og utforske en del av elementene som kan bidra til at ytringsklima er på sitt beste, samt hvordan jeg som leder kan utnytte denne kunnskap for utvikling på eget tjenestested Funn Funnene kan tyde på at involvering, aktiv deltagelse og relasjonsbygging som var fokus for workshopene kan bidra positivt. Gjennom observasjonen i workshopene kan funnen indikere at ved at leder setter ytringsklima på agendaen, legger til rette for samarbeid og åpne opp for diskusjon og refleksjon i en personalgruppe kan opplevelsen av ytringsklima øke. Konklusjon Målet med oppgaven har ikke vært å utarbeide en fasit eller løsning, men gi inspirasjon eller motivasjon til hvordan en leder kan legge til rett økt ytringsklima i skolehelsetjenesten. Samtidig har prosjektet gitt innsikt og kunnskap som gjør at man kan stå stødigere i krevende situasjon. Helsetjenestene i Norge står overfor store utfordringer som skal løses i fremtiden. For at vi skal kunne løse oppdraget vårt, tilby tjenester av god kvalitet fordrer det også at vi har et ytringsklima som legger til rette for at vi tørr utfordre etablert praksis, se hverandre i kortene, finne gode løsninger, men gjøre det i en atmosfære av vennlighet. Vi bør tilstrebe et klima, men også en kultur som går fremover ved at vi kaster ballen frem og tilbake på en respektfull måte – det er da vi får de gode løsningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleYtringsklima som grunnmuren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record