Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLudvigsen, Marius
dc.date.accessioned2024-05-21T15:34:44Z
dc.date.available2024-05-21T15:34:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130996
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractTema: Samarbeid på tvers av tjenester for å drive effektivt og med god kvalitet ved å bruke kompetansen bevisst og ubevisst. Både da på formelle arenaer som for eksempel møter, men også i den daglige driften. Bakgrunn: Slik det er i dag er samarbeid på tvers av tjeneste begrenset til en bestiller rolle fra hjemmetjenestens side og en utfører rolle fra fagtjenestens side. Samarbeidet bærer lite preg av å være på «tilbudssiden» og dette gjør ofte at man går med dårlige faglige løsninger istedenfor å løse disse raskt ved bruk av riktig kompetanse på området. En kan se at dette samarbeidet kan være utfordrende mellom flere tjenester. Med fagtjeneste i denne kommunen menes tjenesten som omfatter ergoterapeut, fysioterapeut, demenskoordinator, kreftkoordinator, aktivitør ved dagtilbudene og sjåfør til hjelpemidler. Problemstilling og avgrensning: Hvordan skape arenaer for god samhandling mellom helsetjenestene i kommunen? Dette er avgrenset til å gjelde arenaer for samhandling mellom hjemmetjenestene og fagtjenesten i kommunen. Forsøk: Det er gjort forsøk med enkel spørreundersøkelse blant pleiere i hjemmetjenesten og ansatte ved fagtjenesten. Det er også gjennomført workshop med avdelingsledere i hjemmetjenesten og ansatte ved fagtjenesten. Dette for å finne gode holdepunkter og ideer for hvordan samhandlingsarenaer kan utvikles. Funn: Det er gjennomført oppstart av tverrfaglige møter mellom fagtjenesten og hjemmetjenesten og det er gjennomført hospitering fra fagtjenesten sin side opp mot hjemmetjenesten. I tillegg er det gjort tiltak inn mot å skape en organisasjonskultur der det å kontakte og bruke kompetanse på tvers av tjenester skal være normen og ikke unntaket. Konklusjon: Funnene viser at både systematiske og strukturerte møtepunkt der det kan jobbes tverrfaglig fungerer godt. Her må det være klar agenda for møte der saker må være av tverrfaglig karakter. At denne arenaen skapes viser også at de mer uformelle arenaene blir til ved at man er tryggere på hverandres kompetanse og samtidig begrensning av sin egen. Det blir dermed større takhøyde for å ta kontakt ved behov for bistand.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleArena for samhandlingen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel