#Råbra - Bedre samhandling og læring gjennom positiv avviksmelding
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3130995Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Vi intervjuet 15 ansatte for å finne ulike problemstillinger i virksomheten. Tre hovedutfordringer kom frem, og vi valgte videre å gjennomføre seks dybdeintervjuer. Marianne Nordhov inspirerte oss under sin presentasjon av #Råbra. Dette motiverte oss til å teste ut dette verktøyet hos oss for å se hvordan dette kan påvirke samhandling og læring.
Problemstilling og avgrensninger:
Hvordan kan positiv avviksmelding bidra til bedre samhandling og læring i virksomheten? På grunn av tidsrammen inkluderer vi kun de tre avdelingene vi har ansvar for.
Forsøk: Vi gjennomførte tre førsøk; en spørreundersøkelse, en workshop på hver
avdeling og til slutt utprøving og oppstart av #Råbra.
Funn: De utdypende intervjuene indikerte manglende psykologisk trygghet, noe som ble bekreftet i spørreundersøkelsen. Via gevinstavtrykket ser vi at #Råbra kan ha gode effekter på flere områder. Vi observerte raskt mer åpenhet og bedre samhandling blant ansatte. Leder må være tett på for å opprettholde prosessen, da positiv avviksmelding krever en endring av holdninger blant ansatte og kulturen i virksomheten.
Konklusjon
Da det er tidlig i prosessen kan vi ikke konkludere på om tiltaket vil ha langvarig effekt på bedre samhandling og læring. Likevel ser vi en positiv atferdsendring på nåværende tidspunkt. Vi vil videreføre #Råbra i tiden fremover og innføre metoden i hele virksomheten.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023