Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoem, Line
dc.contributor.authorKjelbergvik, Trine
dc.contributor.authorAndersen, Henning Engen
dc.date.accessioned2024-05-21T13:04:59Z
dc.date.available2024-05-21T13:04:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130980
dc.descriptionExecutive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Ved begge legevaktene er det mange nyansatte til enhver tid, etter å ha gjennomført intervjuer med informanter på begge legevaktene har vi avdekket at opplæringen som gjennomføres ved nyansatte kan oppleves som usystematisk og tilfeldig. Problemstilling og avgrensninger: «Hvordan sikre systematisk og god opplæring av nyansatte ved legevakt?» I begynnelsen av arbeidet med oppgaven hadde vi lyst til å knytte pasientsikkerhet opp mot problemstillingen, fordi vi har en formening om at pasientsikkerheten påvirkes av kvaliteten på opplæringen av nyansatte. Det ble for omfattende for oppgavens omfang å gå videre med dette, så det ble en naturlig avgrensing av oppgaven. Vi har valgt å holde fokus på system og rutiner for nyansatte, og hvordan vi kan tilrettelegge for en god start når det begynner nye medarbeidere ved legevaktene våre. Forsøk: Det har blitt gjennomført forsøk ved begge legevaktene. Jessheim legevakt har gjennomført to økter med workshop, samt digital spørreundersøkelse. Valdres legevakt har blant annet gjennomført workshop og idémyldring. Funn: Etter intervjuer med informanter har vi avdekket at opplæringen som gjennomføres når nyansatte begynner, kan oppleves som usystematisk og tilfeldig ved begge avdelingene. Flere informanter beskriver en utrygghet i forbindelse med tiltredelse i sin nye stilling ved legevakt, samtidig som andre informanter beskriver en usikkerhet rundt nye kollegaer og om de har fått tilstrekkelig opplæring. Workshop avdekker at det er usikkerhet om oppgavefordelingen i en ansettelsesprosess. Konklusjon: Når det er flere aktører med ulike oppgaver knyttet til onboarding av nyansatte, kan det være hensiktsmessig med et verktøy som inneholder oversikt over oppgaver, rutiner og prosedyrer som skal læres. Bruk av Lists i forbindelse med systematisering av en ansettelsesprosess kan bidra til å holde oversikt over hvilke oppgaver som må gjøres i forkant av nyansettelser, hvem som skal utføre oppgavene og hvilke oppgaver som gjenstår. Det er hensiktsmessig å benytte sjekklister både for å sikre at oppgavefordelingen blir fulgt opp når det er flere involverte parter i en onboardingsprosess, og for å sikre systematisk og god opplæring av nyansatte på legevakt. Disse sjekklistene kan med fordel være digitale. For å sikre at nyansatte blir inkludert i organisasjonskulturen kan det være hensiktsmessig og benytte seg av fadderordning, dette vil også bidra til å øke den psykologiske tryggheten og ytringsklimaet i arbeidsmiljøet. Til slutt har vi funnet ut at nettverksbygging og erfaringsutveksling med andre legevakter er svært nyttig for videre arbeid med kvalitet og forbedring ved legevaktene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecthelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjecthelseledelseen_US
dc.titleHjelp, jeg er ny! Opplæring av nyansatte ved legevakten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel