Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUglenes, Inger Cecilia
dc.date.accessioned2023-11-30T08:26:53Z
dc.date.available2023-11-30T08:26:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3105327
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ytringsklima og ledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractFastlegen er en profesjonsutøver som tradisjonelt sett arbeider veldig individuelt og alene. Samfunnet endrer seg, og mange ser på tverrfaglige team som fremtiden, også på fastlegekontor. I et prosjekt har flere fastlegekontor prøvd ut tverrfaglig og teambasert arbeid. Noen av fastlegekontorene har lykkes godt, andre ikke. Hva er det som gjør resultatene så forskjellige i samme prosjektet? Jeg studerer ytringsklima og ledelse, og ville se på om ytringsklima kan ha sammenheng med å lykkes med overgangen til tverrfaglig og teambasert arbeid. Jeg har derfor sett nærmere på ett av de kontorene som har fått lykkes i denne overgangen. Jeg finner flere indikasjoner på at denne bedriften har et godt ytringsklima. Jeg ble overrasket over å se at de har en svært uttalt hjelpekultur, jeg hadde ikke forventet det på et fastlegekontor med selvstendig næringsdrivende. Teoriene jeg har lest indikerer at det kan tyde på at bedriften kan ha et motivasjonsklima som er mestringspreget fremfor prestasjonsrettet. Det betyr igjen at de verdsetter samarbeid, og at individuelle prestasjoner tones ned. Dette kan være medvirkende til at teamarbeid lykkes. Det kan også være positivt i form av større jobbtilfredshet og mindre utbrenthet. Bedriften har skapt flere møteplasser. Studier fra Canada viser at sosiale interaksjoner var nødvendig for å styrke den individuelle tilliten mellom profesjoner i tilsvarende prosjekt. Det finner jeg også. I møtene får alle komme til ordet, og de arbeider jevnlig med normer for teamarbeidet. Teorien bekrefter at dette er kjennetegn som er assosiert med høyt fungerende team. Jeg finner at organisasjonsstrukturen i virksomheten kan ha negativ innvirkning på den psykologiske tryggheten til noen av yrkesgruppene. En forklaring kan være eierstrukturen, der nesten halvparten av de som arbeider i bedriften også er eiere, mens de andre er ansatte. Oppsummert viser min studie at dette fastlegekontoret, som har lykkes med å endre arbeidsform til tverrfaglige team, har jobbet bevisst for å fremme et godt ytringsklima. De har et verdigrunnlag der fellesskapet er viktigere enn enkeltprestasjoner. De arbeider systematisk med normer og møteplasser for å fremme kommunikasjon og samarbeid. Deres nåværende organisasjonsform kan være med å skape forskjeller i opplevd psykologisk trygghet, noe de har blitt bevisst på i den senere tid. De har erfart at nyansatte trenger tid og hjelp til å komme inn i arbeidsmåten. Andre fastlegekontor som ønsker å endre til tverrfaglig og teambasert arbeid kan dra nytte av denne kunnskapen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectytringsklimaen_US
dc.titleYtringsklima på et fastlegekontor med tverrfaglige teamen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel