Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngblad, Cecilie Bjørnstad
dc.date.accessioned2023-11-23T13:29:18Z
dc.date.available2023-11-23T13:29:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104383
dc.descriptionExecutive Master of Management i Tilstedeværende ledelse – i en digital tid fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractMed utgangspunkt i egen situasjon under pandemien som heltidsmor og på bakgrunn av erfaring som prosjektleder, har jeg i denne oppgaven reflektert rundt likheter i utøvelse av lederskap og foreldrerollen. Problemstillingen er følgende: Hvilke paralleller finnes mellom ledelsesteorier og utøvelse av foreldrerollen? Hvordan skapes troverdighet, empati, energi og tilstedeværelse gjennom den gode samtalen, lytte, tilpasse og tilrettelegge? Jeg har valgt å fokusere på teorier om autentisk ledelse, relasjonell ledelse, tilstedeværende ledelse og selvledelse. I tillegg gjør jeg en kort gjennomgang av utviklingen innen ledelsesteori, samt gir innblikk i eksisterende forskning på foreldre-ledelse. I analysedelen setter jeg ledelsesteori opp mot foreldrerollen, belyst av sitater fra intervjuer med tre barn. Både i utøvelse av lederrollen og foreldrerollen er hovedpunktene i autentisk ledelse essensielle, spesielt vil jeg trekke frem det å kjenne seg selv. En autentisk tilnærming til foreldrerollen, der du opptrer som "hel ved" og er bevisst egne og andres sterke og svake sider – og leder deretter – vil kunne legge til rette for godt samarbeidsklima også innad i familien. Likevel viser gjennomgangen av relasjonell ledelse at denne teorien har enda flere paralleller til foreldrelerollen. Det handler om å skape relasjoner, bygge tillit, skape energi og empati. Dette er igjen både årsak og virkninger av en tilstedeværende ledelse, der det sanselige og estetiske vektlegges. Avslutningsvis presenterer jeg teorien om selvledelse. I møte med livets utfordringer, det være seg i relasjoner eller i kontakt med den digitale verden, vil barnet selv måtte løse situasjonene det kommer opp i, og selvledelse er dermed en nøkkelkunnskap for barn og ungdom å ta med seg. På samme måte som ledere selv må være dyktige til å praktisere selvledelse hvis de skal være i stand til å lære dette til sine medarbeidere, må foreldre også være dyktige til dette: både fordi de lærer bort selvledelse ved å være rollemodeller, og fordi du uten selvledelse ikke vil ha overskudd eller tid til å leve etter dine verdier og mål. God selvledelse skaper rom for å skape troverdighet, empati, energi og tilstedeværelse –- via den gode samtalen, lytte, tilpasse og tilrettelegge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjecttilstedeværendeen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjecttiden_US
dc.titleHvilke paralleller finnes mellom ledelsesteorier og utøvelse av foreldrerollen? Hvordan skapes troverdighet, empati, energi og tilstedeværelse gjennom den gode samtalen, lytte, tilpasse og tilrettelegge?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel