Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAamotsmo, Hege
dc.contributor.authorNorheim, Randi
dc.date.accessioned2023-11-17T13:02:22Z
dc.date.available2023-11-17T13:02:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103265
dc.descriptionExecutive Master of Management i Consulting fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi gjøre et dypdykk inn i Vinmonopolet og dets medarbeidere som igjen og igjen viser seg fra en kompetent og service orientert side i gode kundemøter. Bakgrunnen til at valget falt på nettopp denne tematikken var en diskusjon rundt «Hva gjør at medarbeidere i Vinmonopolets butikker fremstår som svært motiverte selv når graden av autonomi og mulighet for variasjon i hverdagen tilsynelatende er relativt lav.» Vårt ønske var å undersøke hvilke faktorer som påvirker medarbeidernes motivasjon og leder til det gode kundemøtet. Vi tok fatt på denne oppgaven med tro på å finne sterke indikatorer for forholdet mellom indre motivasjon og grunnleggende psykologiske behov, samt sterke indikasjoner på forholdet mellom indre motivasjon og ekstra rolle atferd og opplevd innvestering i medarbeiderutvikling hos Vinmonopolets butikkansatte. Vi har vært igjennom et spekter av teori som er relevant i forhold til problemstilling og hypoteser. Undersøkelsen ble gjort med hypotetisk deduktiv metode, med en kvantitativ spørreundersøkelse som ble gjennomført i alle butikker, for ekspeditører og butikksjefer/nestledere. Med ett unntak er samtlige hypoteser i forhold til motivasjon og grunnleggende psykologiske behov bekreftet. Det overraskende momentet kom når vi testet hypotesen som omfatter kompetanse. Vi fant en lavere positiv korrelasjon mellom kompetanse og indre motivasjon enn vi hadde funnet med autonomi og tilhørighet, og deretter gjorde vi samme funn for variabelen opplevd investering i medarbeiderutvikling. Til tross for det overraskende funnet rundt kompetanse, syntes vi allikevel denne undersøkelsen har gitt et «ja» som svar på vår problemstilling, og også langt på vei en bekreftelse av tidligere forskning. Vi, oppgavens forfattere, består av en avdelingsdirektør ved Vinmonopolet og en leder innen hotellbransjen. Oppgaven er skrevet våren 2023 i faget Consulting ved Handelshøyskolen BI.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectkonsulentvirksomheten_US
dc.subjectconsultingen_US
dc.titleHva motiverer medarbeidere ved Vinmonopolet til å skape det gode kundemøtet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel