dc.description.abstract | Denne oppgaven har satt søkelyset på regnskapsbransjen, og hvorfor bransjen ikke har klart å gjennomføre endringen fra å være en produsent av lovpålagte tjenester for kunden til å bli en aktiv og betrodd rådgiver for kunden i et bredere perspektiv. Utgangspunktet for oppgaven er at regnskapsbransjen er samarbeidspartner med en veldig stor andel av SMB-bedrifter i landet, og den kunnskapen som regnskapsfører besitter er et veldig viktig element i utviklingen av landets SMB-bedrifter. Oppgaven tar utgangspunkt i kulturbegrepet, og stiller spørsmål om bransjens kultur er blitt så institusjonalisert at dette er en årsak til at den store endringen til å bli en aktiv rådgiver for kunden har latt vente på seg.
Det teoretiske grunnlaget for oppgaven baserer seg i all hovedsak på institusjonaliseringsteori med organisasjonskultur og rådgiverbegrepet som supplerende teori for å sette oppgaven i en sammenheng.
Oppgaven har en kvalitativ tilnærming gjennom semistrukturerte intervjuer av totalt syv respondenter fra seks forskjellige regnskapsbyrå, noe som gir et godt bilde på bransjen totalt sett i Norge. Funnene i undersøkelsen indikerer at det er elementer i kulturen i bransjen som i stor grad er institusjonalisert, og som dermed er med på å hindre bransjen i å oppnå den ønskede utvikling mot rådgiverrollen. Vi finner at det er både sterke ytre, og indre faktorer som bidrar til denne institusjonaliseringen som kan være til hinder for å få gjennomført store endringer.
Begrepet stiavhengighet er sentralt i de funnene vi har gjort. På tross av store endringer i de samfunnsmessige rammebetingelsene de siste årene så viser bransjen en sterk tendens til å opprettholde de handlingsmønstrene som de alltid har gjort. Dette ser vi blant annet ved at de fremfor å bruke tid som er frigjort på grunn av digitalisering til å utvikle rådgiverrollen, i stedet tar inn flere kunder hvor de kan levere grunntjenestene bokføring og regnskap.
Bredden i disse faktorene som går på alt fra ytre faktorer som lover og regler og teknologisk utvikling til indre faktorer som ledelse og lederens rolle i endringsprosesser tyder også på at det vil være krevende for bransjen å få til denne endringen framover. | en_US |