Show simple item record

dc.contributor.authorSiljehaug, Silje Arnesen
dc.date.accessioned2023-11-17T07:52:50Z
dc.date.available2023-11-17T07:52:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103103
dc.descriptionExecutive Master of Management i Grønn vekst og konkurransekraft fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI 2013 startet masterkurset Grønn vekst og konkurransekraft, heretter kalt Grønn vekst, opp, som en del av executive master på Handelshøyskolen BI. Som student i kurset har jeg et ønske om å forstå dets anvendelse i praksis, da jeg ikke har tid-ligere erfaring innen feltet. Således ønsket jeg med oppgaven å få svar på hvordan jeg best kan nyttiggjøre meg av kurset i min nært forestående jobbsøkerprosess. I forbindelse med at kurset feirer 10 år på BI, tar oppgaven sikte på å måle studentenes opplevelse av hvordan kurset har bidratt til det grønne skiftet. Hensik-ten er å kartlegge om kurset lykkes i å dekke deres forventninger, kursets leveran-se på viktige kunnskaps og ferdighetsmål tilknyttet bærekraftig ledelse og hvilken grad studentene anvender kunnskap fra kurset i sitt daglige arbeid på en måte som bidrar til det grønne skiftet. Å avdekke nyttiggjørelse av kurset kan være viktig, med hensyn på å tilrettelegge for videreutvikling. I oppgaven refereres tidligere studenter til som alumni, -et internasjonalt begrepet som anvendes i forskning. Det er bred konsensus om at ledelse av bærekraftig utvikling krever ekstra-ordinære lederevner og at bærekraftig lederutdanning impliserer utvikling av visse karakteristika som ikke nødvendigvis er gjeldende i andre ledelses programmer. (Metcalf & Benn, 2012; Burns & Schneider, 2019, s .3) Ledelse av det grønne skiftet krever ledelse ikke bare av ledere, men av enhver ansatt som kan være en endringsagent. Det grønne skiftet avhenger av privatpersoners evne til å bidra, det er derfor sentralt at kurset evner å sette alumni i stand til å lede på ulike nivåer. I boken GRØNN VEKST- en sunn økonomi for det 21. århundre skriver Stoknes (2020, s. 284.) at «evnen til å styre med bærekraft i bakhodet er i ferd med å bli en nøkkelkompetanse for ledere, det er derfor jeg underviser i det på BI.» I spørreundersøkelser og dybdeintervjuer finner jeg at kurset inspirerer alumni til å agere som endringsagenter i eget liv og på sin arbeidsplass, hvor deres bidrag har ledet til små og store endringer i retning grønn vekst. Dog oppleves det for mange vanskelig å benytte kunnskap fra kurset i praksis, hvor funnene antyder et gap mellom oppnådd kunnskap hos alumni og organisasjonenes forståelse av egen rolle i det grønne skiftet og av sitt behov for denne kunnskapen. Med bak-grunn i analyser fremmes forslag til videreutvikling av kurset for å sikre dets bidrag i det grønne skiftet og beholde kursets konkurransekraft i tiden fremover. Jeg vil benytte anledningen til å takke lærerne Per Espen Stoknes og Andreas Friis; for et spennende år, med en bratt læringskurve, mine medstudenter; for gode refleksjoner og alle tidligere studenter i kurset som bidro til oppgaven.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectgrønnen_US
dc.subjectveksten_US
dc.subjectkonkurransekraften_US
dc.titleHvordan bidrar BIs kurs Grønn vekst og Konkurransekraft til det grønne skiftet i Norge?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record