Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøgnen, Rune Kristian
dc.contributor.authorRuud, Linn
dc.date.accessioned2023-11-10T11:49:40Z
dc.date.available2023-11-10T11:49:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101872
dc.descriptionExecutive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractTema for denne studien tar utgangspunkt i de fire dimensjonene fra psykologisk kapital: mestringstro, håp, optimisme og resiliens. Formålet er å forstå psykologisk kapital som bidrag i organisasjonsfaget, ved å undersøke hvordan kjennetegn på dette kommer til uttrykk gjennom en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervjuer av fem ansatte i Tolletatens IT-divisjon. Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i Luthans, Youssef-Morgan og Avolios bidrag om psykologisk kapital. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan opplever ansatte sin psykologiske kapital i en arbeidshverdag med krav til kontinuerlig utvikling? En «opplevelse» er individuell og subjektiv, og således knyttet til menneskers fasetter og mysterier som påvirkes av faktorer som kontekst, situasjoner og hendelser, alene eller med andre. Gjennom studien av hvordan de ansatte opplever sin psykologiske kapital kan vi konkludere med at den er personlig og individuell, den er variabel og kan utvikles gjennom påvirkning av en selv og av andre. Med utgangspunkt i vår forståelse av hva psykologisk kapital er, og hvordan den påvirkes, sitter vi igjen med et inntrykk av at den oppleves gjennomgående som høy. Informantene har selv beskrevet med sine egne ord hvordan den psykologiske kapitalen varierer og påvirkes av suksess og nederlag. Hvordan de ansatte opplever sin psykologiske kapital ser ut til å være et positivt bidrag til at de blomstrer i en arbeidshverdag med krav til kontinuerlig utvikling. Diskusjonen har vist at psykologisk kapital kan gi implikasjoner for både enkeltpersoner og organisasjoner. Den mest sentrale implikasjonen handler om å øke bevissthet om psykologisk kapital i organisasjonene. Psykologisk kapital handler først og fremst om individet, der formålet er hvordan individet med sine positive psykologiske ressurser, og bruken av disse, kan utnyttes til å få og opprettholde et bærekraftig konkurransefortrinn. For organisasjoner kan det være viktig å anerkjenne betydningen av psykologisk kapital og hvordan denne kan påvirke individuelle prestasjoner, og dermed organisasjonens langsiktige mål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectsamspillen_US
dc.subjectorganisasjonspsykologien_US
dc.titleTolletatens "skjulte superhelter" En kvalitativ studie av hvordan ansatte opplever sin psykologiske kapital i en arbeidshverdag med krav til kontinuerlig utviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel