Show simple item record

dc.contributor.authorKlovning, Lene
dc.contributor.authorHope, Gunn Laila Dahsleng
dc.contributor.authorFinsnes, Asbjørn
dc.date.accessioned2023-11-10T09:33:56Z
dc.date.available2023-11-10T09:33:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101813
dc.descriptionExecutive Master of Management i Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi ved hjelp av dybdeintervjuer og observasjoner undersøkt hvordan organisasjonskulturen er i en internasjonal organisasjon, og vi har forsøkt å analysere hvilken betydning de ansatte har for denne bedriftens suksess og hvordan de ansatte blir ivaretatt. Vi har tatt utgangspunkt i følgende teoretiske perspektiver: • Organisasjonskultur • Psykologisk trygghet Hensikten med oppgaven vår har vært å sette fokus på kulturen i en bedrift som vi kaller Selskapet, kartlegge denne og på bakgrunn av de resultatene vi har funnet, komme med noen anbefalinger til områder det kan være hensiktsmessig å jobbe videre med for å styrke kulturen i Selskapet. Vi har ønsket å fokusere på den delen som har med de menneskelige ressursene å gjøre, siden dette i mange bedrifter er en ressurs som ikke er utnyttet godt nok. Organisasjonens ledelse har videre ønsket å få forslag til tiltak som kan gi gevinster slik at de styrker sin konkurransekraft og kundetilfredshet, som er to av deres åtte forfektede kjerneverdier. Vi har valgt følgende problemstilling for oppgaven: Hvordan opplever ansatte organisasjonskulturen i en internasjonal organisasjon, og hvordan verdsettes de ansatte i organisasjonen? For å få svar på problemstillingen, vil vi forsøke å belyse følgende spørsmål: Etterleves ledelsens forfektede kjerneverdier? Hvordan ser ansatte på sin egen organisasjon? Hvordan er ansattes syn på overordnet ledelse? Er det noen hemmende eller fremmende faktorer som hindrer en god organisasjonskultur? Er det forutsetninger for å endre en allerede etablert kultur? Resultatene våre viser relativt stor homogenitet i kulturen. Noen nyanser ser vi, men uten at det er noen som skiller seg markert ut. De viktigste funnene viser at det er lite samsvar mellom Selskapets skrevne verdier og ansattes ønskede og levde verdier, at ansatte oppfatter egen arbeidsplass sitt omdømme som middels og at det er manglende fokus fra ledelsen på personalpolitikk som verdsetter ansattes prestasjoner. Videre at ansatte ikke identifiserer seg med overordnet ledelse i USA. Selskapet preges av flere subkulturer som både har positive og negative trekk, det er lite mangfold blant de ansatte og det er ikke tilstrekkelig psykologisk trygghet i Selskapet til at en kan få utnyttet de ressursene som ansatte sitter på i forhold til læring, innovasjon og vekst. Vi har på bakgrunn av disse resultatene gitt noen anbefalinger som vi mener at Selskapet kan arbeide videre med for å styrke organisasjonskulturen med mål om å bli mer konkurransedyktige. Kort oppsummert er disse følgende: • Arbeide med verdiene og skape mer sammenfall mellom skrevne og levde verdier. • Styrke omdømme både internt blant egne medarbeidere og eksternt overfor kundene. • Verdsette medarbeidere med lang og tro tjeneste for den ressursen de faktisk er. • Arbeide for større mangfold blant de ansatte. • Styrke den psykologiske tryggheten med mål om å få fram de menneskelige ressursene som de ansatte inneharen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectsamspillen_US
dc.subjectorganisasjonspsykologien_US
dc.titleVeien til suksess er brolagt med menneskelige ressurseren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record