Varm og kompetent? En medarbeiders førsteinntrykk av ledere på sosiale medier
Abstract
Diverse sosiale plattformer har i økende grad blitt et møtested for medarbeidere og ledere. Innenfor ledelsesteorien er det allment anerkjent at oppfatningen av en leder som både varm og kompetent er viktig for å oppnå høy ytelse og god trivsel blant medarbeiderne (Fiske et al., 2007).
I denne undersøkelsen har vi sett på i hvilken grad en leders innhold på sosiale medier påvirket medarbeideres førsteinntrykk av lederen i forhold til varme og kompetanse. Vi gjennomførte et nettbasert eksperiment (N = 435), der deltakerne ble eksponert for en fiktiv Facebook-profil som viste en spesifikk type innhold relatert til en hypotetisk fremtidig leder. Deretter ble deltakerne bedt om å vurdere sitt førsteinntrykk av den potensielle lederen basert på varme og kompetanse.
Resultatene fra denne undersøkelsen antyder at ledere som kun deler personlig innhold, har en positiv innvirkning på medarbeidernes oppfatning av lederens varme. Ledere som kun deler profesjonelt innhold, kan ha en positiv innvirkning på medarbeidernes oppfatning av lederens kompetanse. Funnene i denne studien
viser også at ledere som deler en blanding av profesjonelt og personlig selvverifiserende innhold, oppfattes som mer kompetente og varmere enn de som deler en blanding av profesjonelt og personlig selvforbedrende innhold. I oppgaven vil vi diskutere betydningen av våre funn, og til slutt trekke konklusjoner og presentere forslag til videre forskning.
Nøkkelord:
Varme, kompetanse, selvverifiserende, selvforbedrende, inntrykkshåndtering, førsteinntrykk, sosiale medier
Description
Executive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2023