Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoholm, Marte Sørbø
dc.contributor.authorMørkhagen, Jeanette Tiainen
dc.date.accessioned2023-11-01T13:29:40Z
dc.date.available2023-11-01T13:29:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100010
dc.descriptionExecutive Master of Management i Påvirkninger og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractI denne studien ønsket vi å undersøke hvordan lederens kjønn påvirket oppfatningen av varme, kompetanse og tillit i en relasjonell lederstil. Vi undersøkte også om deltakers kjønn og opplevelse av personlig og sosial makt modererte disse vurderingene. Vi gjennomførte et eksperiment der vi presenterte deltakerne for en beskrivelse av en relasjonell leder, enten kvinne eller mann, og ba dem evaluere lederens kompetanse, varme og tillit. Vi benyttet målebatterier basert på tidligere forskning for å samle inn data om vurderingene av lederen og deltakernes egne opplevde nivåer av sosial og personlig makt. Totalt inkluderte studien 836 deltakere. Resultatene fra studien indikerte at lederens kjønn hadde en signifikant effekt på vurderingen av varme, der kvinnelige ledere ble oppfattet som varmere enn mannlige ledere. Våre funn støtter ikke hypotesen om at medarbeiderens kjønn kunne moderere oppfatningen av relasjonelle ledere. Vi fikk derimot delvis støtte for hypotesen om at sosial makt kunne moderere sammenhengen mellom selvsikkerhet og kjønn hos relasjonelle ledere. Vi fant også at sosial makt kan forsterke eksisterende kjønnsstereotypier eller forventninger til lederrollen. Vi fant ingen modererende effekter for personlig makt eller tillit. Funnene indikerer at kjønn og sosial makt spiller en rolle i oppfatningen av relasjonelle ledere. Sosial makt kan forsterke kjønnsstereotypier og forventninger i lederrollen. Studien bidrar dermed til en dypere forståelse av hvordan kjønn og sosial makt påvirker oppfatningen av relasjonelle ledere. Studien har noen metodiske begrensninger, inkludert skjevheter knyttet til kjønnsfordeling og rekrutteringsstrategier, og det bør derfor utvises forsiktighet ved generalisering av resultatene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectpåvirkningen_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectlederrollenen_US
dc.titleKjønnets innvirkning på oppfatningen av varme, tillit og kompetanse hos en relasjonell leder, moderert av medarbeiderens kjønn og opplevd makten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel