Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrastad, Ole Kristian
dc.date.accessioned2023-10-30T08:30:38Z
dc.date.available2023-10-30T08:30:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099287
dc.descriptionExecutive Master of Management i Digitalisering, innovasjon og forretningsmodeller fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractJeg har valgt å studere Bydel Grünerløkka som er en av 15 bydeler i Oslo kommune. Bydelen har et ønske om å arbeide med mye med innovasjon og har en egen strategi. Jeg har undersøkt hvor sterk innovasjonsevnen er og hvilke faktorer som kan øke innovasjonen mest. På bakgrunn av teori mener jeg at følgende fire faktorer er sentrale. 1. Systematisk arbeid med innovasjon. 2. Kulturen i bydelen. 3. Innovasjonsstrategi og 4. Innovasjonskapasitet. For å undersøke styrken faktorene undersøkte jeg dokumenter utarbeidet av bydelen og intervjuet fire jeg sentrale medarbeidere i virksomheten. Intervjuene viste at det i liten grad er noe system for å arbeide med innovasjon og det var som forventet. Videre så viste det seg at bydelen har mange former for samarbeid og deling - det var ikke som forventet. Bydelen har en innovasjonsstrategi, og lederne er klar over at den eksisterer, men er ikke kjent med innholdet og bruker den ikke i sitt daglige arbeide. Lederne var ikke fornøyd med tilgjengelig teknologi og ressurser, og det er noe som påvirker innovasjonskapasiteten negativt. Samtidig så mener lederne at ansatte som arbeider mot brukerne ikke trenger digital kompetanse. Det var et overraskende funn. På bakgrunn av funn så foreslår jeg å foreta en ny og mer grundig kartlegging av situasjonen før det utarbeides en ny innovasjonsstrategi. For at den skal bli kjent og brukt må lederne involveres. Videre foreslår jeg at det utarbeides forslag til hvordan bydelen kan arbeide systematisk med innovasjon særlig når det gjelder få inn ideer til hva som bør endres og hvordan det skal avgjøres hvilke ideer som det er verdt å arbeide videre. Det siste viktige forslaget er å sette av ressurser til å drive større innovasjonsprosjekter fremover. Det har ikke ansatte mulighet til å gjøre når de skal fokusere på å levere tjenester til brukerne.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitaliseringen_US
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectforretningsmodelleren_US
dc.titleInnovasjon i Oslo kommune - Bydel Grünerløkkaen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel