Show simple item record

dc.contributor.authorFoss-Sausjord, Cecilie
dc.contributor.authorStensby, Jørn Kristian
dc.contributor.authorSollie, Marianne
dc.date.accessioned2023-10-24T12:07:02Z
dc.date.available2023-10-24T12:07:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098413
dc.descriptionExecutive Master of Management i Ledelse, makt og mening fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractSteve Jobs står tilbake som en av de mest kjente og vellykkede forretningsmenn i vår moderne tid. Han hadde en enorm suksess med å skape og bygge opp Apple til en av verdens mest verdifulle selskap. Det er få i vår verden i dag som ikke vet hva en iPad eller en iPhone er. Selv om hans produkter var brukervennlige og rene i design, kunne man ikke alltid si det samme om Jobs. Han viste en komplisert personlighet og hadde noen verdier og karaktertrekk som påvirket de rundt ham. Jobs var til tider svært hard og brutalt ærlig med sine kollegaer i Apple. Vi var derfor nysgjerrige på hva som kan forklare hans påvirkningskraft på de som jobbet med han. Vår forforståelse er at han hadde en stor påvirkningskraft på kollegaer som er bakgrunnen for vår problemstilling i denne oppgaven; Hva kan forklare at Steve Jobs hadde en stor påvirkningskraft på sine kollegaer i Apple? For å svare på dette har vi benyttet følgende tre underproblemstillinger: 1. På hvilken måte kan karismatisk ledelse forklare Jobs påvirkningskraft overfor kollegaer i Apple? 2. Hvordan kan retorikk forklare Jobs store påvirkning på kollegaer i Apple? 3. I hvilken grad kan Jobs sies å påvirke sine kollegaer i Apple gjennom autentisk ledelse? I vår analyse kan vi konkludere med at teoriene karismatisk ledelse, retorikk og autentisk ledelse er forklarerende, overlappende og samvirkende årsaker til at Steve Jobs, til tross for sin til tider brutale væremåte hadde en stor påvirkningskraft på sine kollegaer. Dette bevitner vi blant annet gjennom hans sterke evne til å lese og forstå de omgivelsene han befinner seg i, og gjennom hans evne til å formulere og artikulere en idealisert visjon gjennom en sterk ethos appell. Ved å være tro til sine verdier, og klokketro til både sine unike negative og unike positive sider skapte han en originalitet som det var vanskelig å kopiere. Det kan derfor sies at han opplevdes som autentisk og påvirket sine kollegaer ved å være konsekvent og ekte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectmakten_US
dc.subjectmeningen_US
dc.titleSteve Jobs - en kunstner som endret verden - hva kan forklare hans store påvirkningskraft?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record