• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Kommunikasjonsaktiviteter må være et verktøy». Kommunikasjon og EU-prosjektsøknader

Agdestein, Maren
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MAN5045_12.pdf (612.0Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3097041
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Executive Master of Management [439]
Abstract
I en tid der tillit til media og journalister står overfor trusler som «alternative fakta», kan man si at samfunnsoppdraget til kunnskapsinstitusjoner er blitt reaktualisert. Norske universiteter kan i tillegg til finansiering gjennom grunnbevilgning og oppdragsfinansiert aktivitet, søke om bidrag til aktiviteter gjennom for eksempel EUs rammeprogrammer. Samfunnsnytte er blitt et viktig kriterium i EU-prosjektsøknader. Oppgavens tema er slike EU-prosjektsøknader, og om kommunikasjonsstøtte kan bidra til å øke kvalitetsnivået på dem.

Hvordan fortolke samfunnsnytte? Hva sier forskerne som skriver søknader og rådgiverne som bistår på søknadene om kommunikasjon i prosjektsøknader? I hvilken grad vurderer de kommunikasjon som viktig i søknader, hvordan beskriver de gode tiltak, og hvordan måler de effekten av tiltakene? Er de åpne for bistand fra kommunikasjonsrådgiver i prosessen, og kan kommunikasjonsstøtte bidra til å heve kvaliteten på søknaden? Jeg har sett på hva relevant teori sier om virksomhetsstrategi, evalueringsmåter, kommunikasjonsplaner og taktikk.

Ved å intervjue totalt fem forskere og rådgivere har målet vært å få tilgang på data om hvordan kommunikasjon fortolkes og nyttes i prosjektsøknader, for i neste omgang å kunne utforme noen råd om hvordan dette kan gjøres bedre for å øke kvaliteten på prosjektsøknadene.

Intervjupersonene i oppgaven syntes å ytre en forståelse om at målet med kommunikasjonen skal være å støtte opp under de overordnede målene for prosjektet. Et annet funn var en forståelse for at kommunikasjon må tilpasses interessenter og målgrupper. I utvalget var det en aksept for at kommunikasjonsrådgivere kan bidra til EU-søknader, men også erfaring med at det gjøres i liten grad ved NTNU i dag. Kommunikasjonsplaner i dag kan bli nedprioritert og gjort «i siste liten» av prosjektleder. Det var også et interessant funn at kommunikasjonsrådgivere med liten erfaring med prosjektstøtte kan skape merarbeid i prosjektsøknadsprosessen. I tillegg forekommer det at eksterne, profesjonelle aktører blir med som partnere med eget ansvar for kommunikasjon i EU-prosjekter.

Faglitteratur viser hvordan kommunikasjon kan støtte oppunder strategiske mål, og at evaluering og måling er en viktig del av strategisk kommunikasjon og mål om samfunnsnytte. I utvalget var det en mer instrumentell forståelse av kommunikasjonsrådgivers rolle, som skilte seg fra anbefalinger i faglitteraturen.
Description
Executive Master of Management i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit