Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaug, Per Christian
dc.date.accessioned2023-10-13T08:25:44Z
dc.date.available2023-10-13T08:25:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096315
dc.descriptionExecutive Master of Management i Endringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractormålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan en fisjonsprosess påvirker identiteten i det utfisjonerte selskapet, og mer konkret hvordan ledelsen gjennom en slik endringsprosess kan legge til rette for danningen av en helt ny organisasjonsidentitet. Utgangspunktet er en casestudie av endringsprosessen i en finansinstitusjon etter en fisjon. Det eksisterer lite forskning som ser på sammenhengene mellom subtraktive organisasjonsendringer og identitetsendringsprosesser (Corley og Gioia, 2004, s. 175), og det finnes også relativ lite forskning på hvordan organisasjonsidentitet dannes i nye organisasjoner (Colman, 2014, s. 69-70). Datainnsamlingen viste, at det for alle praktiske formål, ikke eksisterte noen felles, samlende identitet i det gamle selskapet, og jeg har derfor vektlagt å fokusere besvarelsen på danningen av en helt ny organisasjonsidentitet, og ikke lagt vekt på å undersøke endringer i en eventuell eksisterende organisasjonsidentitet. Det er identifisert en rekke virkemidler ledelsen har benyttet seg av i endringsprosessen, som jeg mener kan ha vært med på å legge til rette for at identitetsdanning har kunnet finne sted, og som også kan ha vært med på å forme hvilke identitetspåstander, altså hvilke kjennetegn og særpreg, som er fremmet på organisasjonen slik den ser ut i dag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectendringen_US
dc.titleHvordan kan ledelsen, gjennom en endringsprosess, legge til rette for danningen av en ny organisasjonsidentitet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel