Show simple item record

dc.contributor.authorLandbakk, Wenche Wathne
dc.contributor.authorGrytting, Tina
dc.date.accessioned2023-10-12T12:28:32Z
dc.date.available2023-10-12T12:28:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096121
dc.descriptionExecutive Master of Management i Endringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan mellomledere gir og skaper mening i endringsprosesser. For å studere dette har vi intervjuet mellomledere i Trondheim kommune som nylig har gjennomført en større planlagt endring, ved innføringen av Helseplattformen. Problemstillingen er interessant fordi mellomledere er viktige premissleverandører for utfallet av planlagte endringer. Mellomledernes evne til å skape mening for seg selv og de som de er satt til å lede, er svært viktig for å sikre at en planlagt endring gjennomføres slik endringseier har bestemt. Dette er særlig viktig i endringsprosesser som er virksomhetskritiske, slik innføringen av et nytt IKT system i dette tilfellet er. Vi har lagt kvalitativ metode til grunn for gjennomføring studien. Dette innebærer at vi har intervjuet seks mellomledere ved å bruke semistrukturerte intervjuer som metode for datainnsamling. Dataene fra intervjuene er deretter transkribert og analysert. Vi har i tillegg hentet informasjon fra Helseplattformen AS sine nettsider for å skaffe tilveie informasjon om IKT systemet som skulle innføres, inkl. hensikt med innføringen. Hovedfunnene i vår studie, er at mellomledere skapte mening for seg selv og dem de var satt til å lede gjennom valg av strategier for å muliggjøre endringsarbeidet. I denne studien fant vi at mellomlederne brukte fire strategier for å skape og gi mening i endringsprosessen. Mellomlederne skapte og gav mening i endringsprosessen gjennom: 1. å legge inn innsats for å skape en felles forståelse av hva endringen består av og hvorfor den er viktig 2. å gjøre bruk av tidligere erfaringer fra endringsarbeid 3. å peke ut endringsagenter som viktige medspillere for endring 4. å være mellomledd og tilrettelegger for tilpasset eller “bufret” informasjon fra prosjektet og til ansatte Vi mener at våre funn sammenfaller i stor grad med teori på området. Vi har i oppgaven særlig vektlagt teori knyttet til sensemaking og sensegiving i organisasjoner, fordi det er mellomledernes meningsdannelse vi er ute etter. Både for seg selv og hvordan de gir det til andre. Funnene i vår studie er ikke automatisk overførbare til alle type endringsprosesser. Vi tror likevel den vil kunne ha relevans i tilsvarende endringsprosesser, med tilnærmet lik kontekst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectendringsledelseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectendringen_US
dc.titleHvordan gir og skaper mellomledere mening i endringsprosesseren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record