• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan kan Bareksten gin bygge sterke merkeassosiasjoner? Utfordringer knyttet til ulovlig markedsføring av alkohol i Norge.

Nilsen, Iselin Sofie; Rolland, Maja; Padøy, Marthe Thornquist
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BTH 3630_21.pdf (3.904Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3096024
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
I denne oppgaven har vi sett på hvordan Bareksten gin kan skape ønskede merkeassosiasjoner i et marked hvor markedsføring er ulovlig. Først har kartlagt forbrukernes nåværende assosiasjoner til både Bareksten gin og en konkurrent (Gordon’s) ved hjelp av elisiteringsteknikker. Videre har vi bearbeidet svarene og utviklet vi tre assosiasjonsnettverk, et for Bareksten gin sine nåværende assosiasjoner, et for Gordon’s nåværende assosiasjoner, etterfulgt av et for Bareksten gin sitt ideelle merkeimage. Deretter har vi utarbeidet en driveranalyse for å validere svarene fra vår kvalitative analyse. Vi har analysert svarene i JMP ved hjelp av en clusteranalyse, regresjonsanalyse, kjikvadrattest og enveis variansanalyse. Funn viste at respondentene har positive assosiasjoner til Bareksten gin i dag. Gjennom regresjonsanalysen fant vi at de forskjellige assosiasjonene påvirker den helhetlige oppfatningen av Bareksten gin. Vi har også sett verdien av assosiasjonene kvalitet, Stig Bareksten, norsk og den positive følelsen å ha det godt. Disse assossiasjonene påvirker den helhetlige oppfatningen av Bareksten gin positivt, og vi valgte dermed å bruke disse i større grad. Videre har vi sett på hvor respondentene har både sett og hørt om produktene deres. Ut ifra dette har vi knyttet det opp mot hvor de eventuelt har kjøpt det. Dette ga oss innsikt i hvilke plattformer som vil være verdifullt for Bareksten gin å bygge assosiasjoner på i henhold til alkoholloven. På bakgrunn av funnene fant vi at Stig Bareksten kan være en verdifull komponent for Bareksten gin. Han vil kunne brukes som en merkefigur som kan hjelpe å styrke de unike og verdifulle assosiasjonene. Videre fant vi at Stig Bareksten vil kunne ta en stor del i å øke graden av WOM (Word of Mouth) og EWOM (Electronic Word of Mouth) som er en svært effektiv måte å fremme produktet i henhold til alkoholloven.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit