På hvilken måte påvirker behavioral retargeting kjøpsvilligheten til forbrukere?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095558Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven handler om behavioral retargeting, som er en form for målrettet digital annonsering som er basert på forbrukeres tidligere søkemønster og internettadferd. Vi opplever stadig å bli eksponert for målrettet digital reklame på flere internettplattformer. Vi begynte å lure derfor på om forbrukerne faktisk kjøper alle disse produktene, eller om de kun blir oversett.
Dette førte videre til følgende problemstilling: «På hvilken måte påvirker behavioral retargeting kjøpsvilligheten til forbrukere?”.
I oppgaven redegjør vi for relevante begreper, teorier og forskning som danner grunnlaget for å besvare problemstillingen. Videre følger studien en kvantitativ metode med et deskriptivt design. Variablene som ble utledet for å se på denne påvirkningen ble kjøpsvillighet, behavioral retargeting, relevans, påtrengenhet, behovsdekning og betalingsvillighet. De innhentede dataene fra pørreskjemaundersøkelsen ble så analysert ved hjelp av analyseverktøyet SAS JMP. Det har blitt gjennomført en deskriptiv analyse, reliabilitets analyse, faktor analyse, hypotesetester, enkel regresjonsanalyse og multippel regresjonsanalyse.
Hovedresultatene fra studien viste at behavioral retargeting påvirker kjøpsvilligheten ved å vise forbrukerne relevante annonser, ved å annonsere for lav-pris produkter, og ved å annonsere for produkter som dekker forbrukernes fysiologiske- og tilhørighets behov. Vår studie bekrefter også at behavioral retargeting påvirker forbrukernes kjøpsvillighet positivt, men ved å eksponere forbrukerne for behavioral retargeting annonser kan det også føre til negativ kjøpsvillighet om annonsene oppfattes som påtrengende.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023