Klageatferd og barrierer: En undersøkelse av misfornøyde forbrukeres intensjon til å klage direkte til bedriften
Abstract
Denne studien handler om klageatferd og ulike barrierer knyttet til det å klage. Til
tross for at bedrifter jobber for nullfeilprinsippet, er dette som regel umulig å oppnå i
realiteten. Som resultat blir kunder av og til misfornøyde. Kunsten er å få flest mulig
av disse kundene til å gi tilbakemelding slik at bedriftene får innsikt i hvorfor de er
misfornøyde. Slik innsikt er både viktig for innovasjon og forbedring, men også
viktig for å snu misnøyen til tilfredshet. Tidligere forskning peker på at andelen
misfornøyde forbrukere som klager er langt færre enn ønskelig. Av denne grunn
legger følgende problemstilling føring for oppgaven: «Hva påvirker misfornøyde
forbrukeres intensjon til å klage direkte til bedriften, og hva er de mest fremtredende
årsakene til at misfornøyde forbrukere ikke klager?»
I oppgaven har vi valgt å benytte et deskriptivt forskningsdesign, inspirert fra flere
studier innen klageatferd. Dette ble gjort gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse
utviklet i Nettskjema, og vi analyserte dataene i programvaren JMP. Undersøkelsen
ble gjort ved et bekvemmelighetsutvalg da den ble sendt via sosiale medier til venner
og familie. Undersøkelsen inneholdt diverse holdningsspørsmål, samt kontekstuelle
spørsmål knyttet til produktet eller tjenesten respondentene var misfornøyd med, og
spørsmål knyttet til intensjon til å klage. Til slutt inkluderte vi demografiske
spørsmål.
Avgrensningen for oppgaven er at vi foretar analyser basert på at forbrukerne har
vært misfornøyd med produkter eller tjenester til moderate priser under 8000 kroner.
Våre funn indikerer at intensjonen til å klage til bedrifter påvirkes av forbrukeres
generelle holdning til å klage, produktet eller tjenestens pris og den opplevde
økonomiske risikoen ved kjøpet. Videre fant vi at alder har positiv innvirkning på
intensjonen til å klage, og at det var forskjeller i intensjon mellom de med høyere
utdannelse og de uten høyere utdannelse. Når det gjelder årsakene til at kunder ikke
klager fant vi at de fire årsakene flest kjenner seg igjen i var 1) liten tro på økonomisk
kompensasjon, 2) mangel på målbevissthet, 3) å klage er tidkrevende, og 4) det
krever mye innsats å klage.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023