Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsson, Sofie Berg
dc.date.accessioned2023-10-10T10:41:11Z
dc.date.available2023-10-10T10:41:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095452
dc.descriptionBacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractSom et resultat av økende fokus på bærekraft stiller forbrukere flere krav, og bedrifter tar frivillig eller ufrivillig mer ansvar. De positive fordelene med å implementere bærekraft er ofte mange og blir stort sett belyst, men utfordringene og de negative sidene er gjerne noe mer tilslørt. Et segment som opplever utfordringer ved å implementere bærekraft er tilbydere av diverse rengjøringsartikler. Denne studien fokuserer derfor på noen ulike negative aspekter ved bærekraft innenfor produktkategorien rengjøringsartikler. Ønsket om å dykke inn i dette temaet ledet fram til problemstillingen: «Hvilke effekt har involvering og opplevde negative assosiasjoner ved miljøvennlige rengjøringsartikler på kundeatferd?» Ettersom oppgaven tar for seg hvordan det påvirker kundeatferd tar oppgaven for seg kundens beslutningsreise, og hvordan involveringsgrad og merkelojalitet er med på å påvirke valget til kundene ved kjøp av rengjøringsartikler. Oppgaven redegjør også for ulike negative antagelser som er forankret med miljøvennlige rengjøringsartikler. Den tidligere forskningen om negative antakelser leder til et ønske om å se hvordan det påvirker kjøpsatferden til kunder ved kjøp av rengjøringsartikler. Studien følger en kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Som følge av designvalget ble det benyttet elektronisk spørreskjema for å samle inn data. Undersøkelsen ble distribuert gjennom mail og sosiale medier, og deretter analysert gjennom SAS JMP. Etter dataen ble samlet inn ble det gjennomført deskriptiv analyse, faktoranalyse, relabilitetsanalyse, regresjonsanalyse Kjikvadrattest. Hovedresultatene i studien viste at både ønske om effektive og rimelige produkter har en negativ effekt for kjøp av miljøvennlige rengjøringsartikler framfor rengjøringsartikler som er mindre miljøvennlige. Resultatene bekrefter deler av tidligere forskning hvor utfordringene ved å fremstille produkter som miljøvennlig blir belyst. De negative aspektene ved å implementere bærekraft i enkelte bedrifter og produkter anses som viktig å belyse da det kan bidra med å belyse problemet for og så komme med løsninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.subjectmarkedsføringsledelseen_US
dc.titleHvilke effekt har involvering og opplevde negative assosiasjoner ved miljøvennlige rengjøringsartikler på kundeatferd?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel