Hvilke effekt har involvering og opplevde negative assosiasjoner ved miljøvennlige rengjøringsartikler på kundeatferd?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095452Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Som et resultat av økende fokus på bærekraft stiller forbrukere flere krav, og
bedrifter tar frivillig eller ufrivillig mer ansvar. De positive fordelene med å
implementere bærekraft er ofte mange og blir stort sett belyst, men utfordringene
og de negative sidene er gjerne noe mer tilslørt. Et segment som opplever
utfordringer ved å implementere bærekraft er tilbydere av diverse
rengjøringsartikler. Denne studien fokuserer derfor på noen ulike negative
aspekter ved bærekraft innenfor produktkategorien rengjøringsartikler. Ønsket om
å dykke inn i dette temaet ledet fram til problemstillingen:
«Hvilke effekt har involvering og opplevde negative assosiasjoner ved
miljøvennlige rengjøringsartikler på kundeatferd?»
Ettersom oppgaven tar for seg hvordan det påvirker kundeatferd tar oppgaven for
seg kundens beslutningsreise, og hvordan involveringsgrad og merkelojalitet er
med på å påvirke valget til kundene ved kjøp av rengjøringsartikler. Oppgaven
redegjør også for ulike negative antagelser som er forankret med miljøvennlige
rengjøringsartikler. Den tidligere forskningen om negative antakelser leder til et
ønske om å se hvordan det påvirker kjøpsatferden til kunder ved kjøp av
rengjøringsartikler.
Studien følger en kvantitativ metode med et deskriptivt forskningsdesign. Som
følge av designvalget ble det benyttet elektronisk spørreskjema for å samle inn
data. Undersøkelsen ble distribuert gjennom mail og sosiale medier, og deretter
analysert gjennom SAS JMP. Etter dataen ble samlet inn ble det gjennomført
deskriptiv analyse, faktoranalyse, relabilitetsanalyse, regresjonsanalyse Kjikvadrattest.
Hovedresultatene i studien viste at både ønske om effektive og rimelige produkter
har en negativ effekt for kjøp av miljøvennlige rengjøringsartikler framfor
rengjøringsartikler som er mindre miljøvennlige. Resultatene bekrefter deler av
tidligere forskning hvor utfordringene ved å fremstille produkter som
miljøvennlig blir belyst. De negative aspektene ved å implementere bærekraft i
enkelte bedrifter og produkter anses som viktig å belyse da det kan bidra med å
belyse problemet for og så komme med løsninger.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføringsledelse fra Handelshøyskolen BI, 2023