Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoldenes, Eirik Opheim
dc.contributor.authorRisti, Sander From
dc.contributor.authorSteinsund, Ole Martin
dc.date.accessioned2023-09-28T07:18:27Z
dc.date.available2023-09-28T07:18:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092584
dc.descriptionBacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg fenomenet showrooming, der forbrukere først utfører informasjonssøk om et produkt i en fysisk butikk og deretter handler det tilsvarende produktet på nettet til en lavere pris. Forbrukeratferden resulterer i at mange butikker bruker mye ressurser på å behandle kunder som ikke genererer inntekter. Oppgavens hensikt er å utforske hvordan ulike størrelser på beløpet som spares ved showrooming påvirker den moralske bedømmelsen av fenomenet. Av den grunn tar oppgaven for seg følgende problemstilling: «Hvordan påvirker besparelsens størrelse den moralske bedømmelsen av showrooming?» Det er blitt utviklet fem hypoteser for å undersøke oppgavens problemstilling. For å teste hypotesene er det brukt en kvantitativ tilnærming, der vi har gjennomført et eksperiment med 329 deltakere for å samle inn data. Samtlige deltakere ble presentert for et hypotetisk scenario der Petter utøver showrooming, og delt inn i én av tre grupper. Størrelsen på beløpet Petter sparer er ulikt i de respektive gruppene, og består henholdsvis av kjøpssituasjoner der han sparer et lite, et middels og et høyt pengebeløp. Funnene våre viser støtte for tre av våre fem hypoteser. Oppsummert viser resultatene at besparelsens størrelse har en påvirkning på den moralske bedømmelsen av showrooming. Vi finner en tydelig trend der gruppen som sparte det minste beløpet, bedømmer showrooming verst. På den andre siden bedømmer gruppen som sparte det høyeste beløpet showrooming konsekvent best av gruppene, og viser mest støtte ovenfor forbrukeratferden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectadministrasjonen_US
dc.titleShowrooming: Moralsk bedømmelse ved ulike grader besparelseen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel