• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Showrooming: Moralsk bedømmelse ved ulike grader besparelse

Moldenes, Eirik Opheim; Risti, Sander From; Steinsund, Ole Martin
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BTH 3620_57.pdf (960.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3092584
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg fenomenet showrooming, der forbrukere først utfører informasjonssøk om et produkt i en fysisk butikk og deretter handler det tilsvarende produktet på nettet til en lavere pris. Forbrukeratferden resulterer i at mange butikker bruker mye ressurser på å behandle kunder som ikke genererer inntekter. Oppgavens hensikt er å utforske hvordan ulike størrelser på beløpet som spares ved showrooming påvirker den moralske bedømmelsen av fenomenet. Av den grunn tar oppgaven for seg følgende problemstilling:

«Hvordan påvirker besparelsens størrelse den moralske bedømmelsen av showrooming?»

Det er blitt utviklet fem hypoteser for å undersøke oppgavens problemstilling. For å teste hypotesene er det brukt en kvantitativ tilnærming, der vi har gjennomført et eksperiment med 329 deltakere for å samle inn data. Samtlige deltakere ble presentert for et hypotetisk scenario der Petter utøver showrooming, og delt inn i én av tre grupper. Størrelsen på beløpet Petter sparer er ulikt i de respektive gruppene, og består henholdsvis av kjøpssituasjoner der han sparer et lite, et middels og et høyt pengebeløp.

Funnene våre viser støtte for tre av våre fem hypoteser. Oppsummert viser resultatene at besparelsens størrelse har en påvirkning på den moralske bedømmelsen av showrooming. Vi finner en tydelig trend der gruppen som sparte det minste beløpet, bedømmer showrooming verst. På den andre siden bedømmer gruppen som sparte det høyeste beløpet showrooming konsekvent best av gruppene, og viser mest støtte ovenfor forbrukeratferden.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit