• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Showrooming

Mohn Furre, Elisabeth; Furrebøe, Celina Hansen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
BTH 3620_72.pdf (1.115Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3091990
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg fenomenet showrooming. Hensikten med studien er å undersøkelse det moralske aspektet ved showrooming og hvordan den moralske bedømmelsen av fenomenet blir påvirket av nasjonaliteten til distributøren. Studien belyser at den teknologiske utviklingen og digitaliseringen bidrar til endringer i forbrukernes kjøpsatferd, og showrooming har blitt en mer utbredt metode for forbrukere å utforske produkter og priser før de tar beslutninger. Problemstillingen lyder som følger:

“Hvordan blir den moralske bedømmelsen av showrooming påvirket av hvilke land som er distributør av varen?”

Basert på relevant teori og antagelser ble det formulert fem hypoteser for å besvare problemstillingen. Resultatene av studien gir ingen støtte til noen av hypotesene, men det er identifisert trender som peker i retning av hypotesene (fire av fem). Vi har utført studien med 336 deltakere for å hente inn informasjon. I studien ble deltakerne presentert for tre ulike scenarioer hvor Petter benytter seg av showrooming fra tre ulike distrubutørland. Gjennom eksperimentet ble det undersøkt hvordan deltakerne oppfattet ulike aspekter knyttet til moral og etikk, i sammenheng med den hypotetiske situasjonen.

Våre undersøkelser indikerer at den moralske bedømmelsen av showrooming ikke påvirkes i signifikant grad av hvilke land som er distributør av varen. Resultatene viser at showrooming betraktes som en skadelig og umoralsk kjøpsatferd, samtidig som det vurderes som en normal praksis. Dette gjør at deltakerne sannsynligvis evaluerer showrooming som mindre umoralsk på grunn av oppfatningen om at “alle gjør det”, altså den subjektive normen. Studien gir verdifull innsikt i det moralske aspektet ved showrooming og utfordringene knyttet til å bedømme denne typen forbrukeratferd. Ved å bygge videre på funnene kan fremtidig forskning utvikle effektive strategier og tiltak for å håndtere showrooming, samtidig som man tar hensyn til forbrukernes behov og preferanser i dagens dynamiske forbrukermarked.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit