Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Caroline Kaas
dc.contributor.authorBruun, Fanny Kristiansen
dc.date.accessioned2023-09-21T06:44:06Z
dc.date.available2023-09-21T06:44:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090979
dc.descriptionBachelorstudiet i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractVi ser en stadig økende bruk av Instagram som markedsføringsverktøy for bedrifter i arbeidslivet. Instagram kan brukes på ulike måter for å skape engasjement hos forbrukere. Bedrifter kan publisere eget innhold, ha betalt samarbeid med influensere og publisere innhold produsert fra influensere. Vår bacheloroppgave tar utgangspunkt i tre ulike typer innlegg som påvirker forbrukernes merkekjennskap og kjøpsintensjon til Kremmerhuset Ting & Sånt. Vi har utarbeidet følgende problemstilling som blir besvart i oppgaven; «I hvilken grad blir forbrukernes merkekjennskap og kjøpsintensjon påvirket av de ulike formene for Instagram-innlegg?» I litteraturgjennomgangen undersøker vi studier og teorier knyttet til vårt valgte tema. Forskning vi har benyttet oss av viser til influenserens påvirkningsmakt i henhold til merkekjennskap og kjøpsintensjon, samt effekten av innlegg merket med annonse. Konsistensteori har en stor betydning i vår besvarelse for hvordan samsvaret mellom merkevaren, forbrukere og influensere er en sentral påvirkningsfaktor. Vi gjennomførte kvantitative analyser for å besvare vår problemstilling. Vi utarbeidet en spørreundersøkelse for å innhente primærdata som vi benyttet oss av for å utføre en multippel regresjonsanalyse, t-test og kji-kvadrattest. Vi utførte analysene for å undersøke sammenhengen mellom uavhengige variabler, merkekjennskap og kjøpsintensjon. I tillegg har vi innhentet sekundærdata fra Kremmerhuset sin Instagram for å analysere forbrukernes engasjement rundt deres innhold fra April 2022 – Mars 2023 Funn fra oppgaven vår indikerer at Kremmerhuset sitt samarbeid med mikroinfluensere fungerer godt slik det er i dag. Innlegg publiser av Kremmerhuset, både eget materiale og innhold produsert av influensere, har en positiv effekt på merkekjennskap og kjøpsintensjon hos forbrukerne. Vi ser likevel at forbrukere har en viss skepsis til annonser, og dermed har en negativ effekt kjøpsintensjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigitalen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectmarkedsføringen_US
dc.titleBacheloroppgave i digital kommunikasjon og markedsføringen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel