Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVådal, Maria Qvam
dc.contributor.authorFrisnes-Pedersen, Mathilde
dc.date.accessioned2023-09-12T12:12:02Z
dc.date.available2023-09-12T12:12:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088882
dc.descriptionBacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023en_US
dc.description.abstractTikTok har raskt etablert seg som en viktig aktør for annonsører i sosiale medier. Dette gir bedrifter en gylden mulighet til å spre sitt budskap til nye målgrupper. Nye metoder for markedsføring dukker stadig opp, og vi blir kontinuerlig utsatt for nye virale trender og produkter. Dette spørsmålet legger til grunn for vår problemstilling: Hvilken effekt har markering av reklame på TikTok på brukerens kjøpsintensjon? Studiet bygger på en kvantitativ tilnærming med et kausalt forskningsdesign i form av et eksperiment. Vi har utarbeidet en spørreundersøkelse for å samle inn data og teste våre hypoteser. Hovedsaken er å manipulere de uavhengige variablene for så å se om de har noen effekt på de avhengige variablene. Vi har fått godkjenning fra influencer @kaaynelagermat og manipulert hans TikTokannonse for Gildes nye pølser. Respondentene i spørreundersøkelsen ble tilfeldig delt i eksperimentgrupper, Gruppe 1 ble eksponert med den umanipulerte TikTokvideoen og Gruppe 2 ble eksponert for den manipulerte videoen. Teorien om persuasion knowledge står sentralt i vår oppgave, og ligger til grunn for flere av våre hypoteser. Begge gruppene svarte på like spørsmål knyttet til teorien om persuasion knowledge, troverdighet, parasosiale forhold, kjøpsintensjon og TikTok. Vi gjennomførte en pre-test før den endelige spørreundersøkelsen ble sendt ut. Vi benyttet oss av et bekvemmelighetsutvalg på grunn av tilgjengelig tid og ressurser tilknyttet oppgaven. Spørreundersøkelsen ble utformet i Qualtrics, og delt videre på ulike sosiale medieplattformer av oss, familie, venner og andre bekjente. De innhentede dataene ble analysert i programvaren JMP, der det ble gjennomført chronbachs alfa og faktoranalyser for å teste validitet og reliabilitet tilknyttet spørsmålene i undersøkelsen. For å teste våre hypoteser har vi benyttet oss av en mediator-analyse og t-tester for to uavhengige stikkprøver for å identifisere forskjeller mellom de to gruppene utsatt for ulike stimuli og hvordan de responderte på tilhørende like spørsmål. På bakgrunn av analysene, ble våre hypoteser forkastet da vi ikke fikk noen signifikante funn. Vi kan konkludere med at markering av reklame på TikTok ikke har noen effekt på forbrukerens kjøpsintensjon, eller de andre avhengige variablene vi har valgt å undersøke.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectdigital kommunikasjon markedsføringen_US
dc.titleHvilken effekt har markering av reklame på TikTok på brukerens kjøpsintensjon?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel