• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken effekt har markering av reklame på TikTok på brukerens kjøpsintensjon?

Vådal, Maria Qvam; Frisnes-Pedersen, Mathilde
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
DIG3670_40.pdf (1.685Mb)
DIG3670_40_vedlegg.pdf (2.849Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3088882
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
TikTok har raskt etablert seg som en viktig aktør for annonsører i sosiale medier. Dette gir bedrifter en gylden mulighet til å spre sitt budskap til nye målgrupper.

Nye metoder for markedsføring dukker stadig opp, og vi blir kontinuerlig utsatt for nye virale trender og produkter. Dette spørsmålet legger til grunn for vår problemstilling: Hvilken effekt har markering av reklame på TikTok på brukerens kjøpsintensjon?

Studiet bygger på en kvantitativ tilnærming med et kausalt forskningsdesign i form av et eksperiment. Vi har utarbeidet en spørreundersøkelse for å samle inn data og teste våre hypoteser. Hovedsaken er å manipulere de uavhengige variablene for så å se om de har noen effekt på de avhengige variablene. Vi har fått godkjenning fra influencer @kaaynelagermat og manipulert hans TikTokannonse for Gildes nye pølser. Respondentene i spørreundersøkelsen ble tilfeldig delt i eksperimentgrupper, Gruppe 1 ble eksponert med den umanipulerte TikTokvideoen og Gruppe 2 ble eksponert for den manipulerte videoen. Teorien om persuasion knowledge står sentralt i vår oppgave, og ligger til grunn for flere av våre hypoteser. Begge gruppene svarte på like spørsmål knyttet til teorien om persuasion knowledge, troverdighet, parasosiale forhold, kjøpsintensjon og TikTok.

Vi gjennomførte en pre-test før den endelige spørreundersøkelsen ble sendt ut. Vi benyttet oss av et bekvemmelighetsutvalg på grunn av tilgjengelig tid og ressurser tilknyttet oppgaven. Spørreundersøkelsen ble utformet i Qualtrics, og delt videre på ulike sosiale medieplattformer av oss, familie, venner og andre bekjente. De innhentede dataene ble analysert i programvaren JMP, der det ble gjennomført chronbachs alfa og faktoranalyser for å teste validitet og reliabilitet tilknyttet spørsmålene i undersøkelsen. For å teste våre hypoteser har vi benyttet oss av en mediator-analyse og t-tester for to uavhengige stikkprøver for å identifisere forskjeller mellom de to gruppene utsatt for ulike stimuli og hvordan de responderte på tilhørende like spørsmål. På bakgrunn av analysene, ble våre hypoteser forkastet da vi ikke fikk noen signifikante funn. Vi kan konkludere med at markering av reklame på TikTok ikke har noen effekt på forbrukerens kjøpsintensjon, eller de andre avhengige variablene vi har valgt å undersøke.
Description
Bacheloroppgave i Digital kommunikasjon og markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2023
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit