I hvilken grad passer det eksisterende rammeverket for markedsmanipulasjon på aktiviteter som foretas i sosiale medier?
Abstract
Vi har i denne oppgaven sett nærmere på om aktiviteter på sosiale plattformer kan
rammes av forbudet mot markedsmanipulasjon på verdipapirmarkedet.
Den 1. mars 2021 ble markedsmisbruksforordningen implementert i norsk rett og
er en viktig kilde i drøftelsen av grensedragningen mellom en lovlig og ulovlig
kurspåvirkning, men også for om aktivitetene som utspilles på nettet passer inn
under rammene til forbudet. Regelverket skal forebygge markedssvikt ved å sikre
integrerte, effektive og velfungerende verdipapirmarkeder i Europa.
I takt med den digitale utviklingen har bruken av ulike sosiale plattformer blitt en
sentral kilde til informasjonsformidling på verdipapirmarkedet. Børsmeldinger og
annen offentlig tilgjengelig informasjon, bidrar til å sikre at investorene sitter med
et likt informasjonsgrunnlag. Samtidig kan spredning av feilinformasjon på
sosiale medier lede til feilprising og uro i markedet. Brukere av slike plattformer
kan defineres som influensere og finfluensere, ettersom de kan påvirke individers
handlinger og tankemønstre ved å publisere informasjon i sosiale medier.
Finfluensere er et relativt nytt begrep som skiller seg noe fra influensere, fordi
deres publiseringer kun omhandler informasjon av finansielt innhold.
Publiseringer i sosiale medier kan medføre at influensere og finfluensere utnytter
sin påvirkningskraft for og uten egen vinning. På den måten kan deres
formidlingsmetoder kunne omfattes av markedsmanipulasjonsforbudet.
Spredning av villedende og falsk informasjon (desinformasjon) i sosiale medier
kan resultere i at handler tas på et feilaktig grunnlag. Flere kursvolatile hendelser
som GameStop- skandalen og Twitter meldinger fra Elon Musk, kan bidra til å gi
indikasjoner på metoder og omfanget bruken av sosiale medier har fått på
finansmarkedet. Siden det er et fravær av norsk rettspraksis på området for vår
problemstilling etter implementeringen av MAR, har også svenske domfellelser
belyst i hvilken grad influensere og deres påvirkningskraft utgjør en trussel mot
aksjekursene på finansmarkedet. Vi ser også på aktiviteter som har sammenheng
med en informasjonsbasert “pump & dump”- strategi. Den nyere metoden som er
avdekket er de lukkede digitale møterommene, men kan by på usikkerhet i om
aktiviteten passer inn under definisjonsbestemmelsen rammer og anser som
markedsmanipulerende atferd.
Description
Masteroppgave(MSc) i Master i Forretningsjus og økonomi - Handelshøyskolen BI, 2022