• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I hvilken grad passer det eksisterende rammeverket for markedsmanipulasjon på aktiviteter som foretas i sosiale medier?

Ragg, Helene; Pettersen, Felicia Astroza
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave - markedsmanipulasjon og sosiale medier.pdf (2.683Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3038882
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master of Science [1539]
Abstract
Vi har i denne oppgaven sett nærmere på om aktiviteter på sosiale plattformer kan

rammes av forbudet mot markedsmanipulasjon på verdipapirmarkedet.

Den 1. mars 2021 ble markedsmisbruksforordningen implementert i norsk rett og

er en viktig kilde i drøftelsen av grensedragningen mellom en lovlig og ulovlig

kurspåvirkning, men også for om aktivitetene som utspilles på nettet passer inn

under rammene til forbudet. Regelverket skal forebygge markedssvikt ved å sikre

integrerte, effektive og velfungerende verdipapirmarkeder i Europa.

I takt med den digitale utviklingen har bruken av ulike sosiale plattformer blitt en

sentral kilde til informasjonsformidling på verdipapirmarkedet. Børsmeldinger og

annen offentlig tilgjengelig informasjon, bidrar til å sikre at investorene sitter med

et likt informasjonsgrunnlag. Samtidig kan spredning av feilinformasjon på

sosiale medier lede til feilprising og uro i markedet. Brukere av slike plattformer

kan defineres som influensere og finfluensere, ettersom de kan påvirke individers

handlinger og tankemønstre ved å publisere informasjon i sosiale medier.

Finfluensere er et relativt nytt begrep som skiller seg noe fra influensere, fordi

deres publiseringer kun omhandler informasjon av finansielt innhold.

Publiseringer i sosiale medier kan medføre at influensere og finfluensere utnytter

sin påvirkningskraft for og uten egen vinning. På den måten kan deres

formidlingsmetoder kunne omfattes av markedsmanipulasjonsforbudet.

Spredning av villedende og falsk informasjon (desinformasjon) i sosiale medier

kan resultere i at handler tas på et feilaktig grunnlag. Flere kursvolatile hendelser

som GameStop- skandalen og Twitter meldinger fra Elon Musk, kan bidra til å gi

indikasjoner på metoder og omfanget bruken av sosiale medier har fått på

finansmarkedet. Siden det er et fravær av norsk rettspraksis på området for vår

problemstilling etter implementeringen av MAR, har også svenske domfellelser

belyst i hvilken grad influensere og deres påvirkningskraft utgjør en trussel mot

aksjekursene på finansmarkedet. Vi ser også på aktiviteter som har sammenheng

med en informasjonsbasert “pump & dump”- strategi. Den nyere metoden som er

avdekket er de lukkede digitale møterommene, men kan by på usikkerhet i om

aktiviteten passer inn under definisjonsbestemmelsen rammer og anser som

markedsmanipulerende atferd.
Description
Masteroppgave(MSc) i Master i Forretningsjus og økonomi - Handelshøyskolen BI, 2022
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit