Fra miljøfyrtårn-sertifisering til bærekraft i praksis ved Dahlske vgs.
Abstract
I dette prosjektet har jeg sett på hva som må til for å løfte Dahlske vgs videre fra
en standard Miljøfyrtårn-sertifisert virksomhet til en fremoverlent organisasjon
som jobber systematisk og målrettet med bærekraft i praksis.
Jeg har tatt utgangspunkt i en trinn for trinn modell som gir en strategisk
tilnærming til bærekraftig utvikling i organisasjoner. Et forholdsvis oversiktlig
verktøy som gir en god struktur på jobben som må gjøres.
Jeg har hentet informasjon fra skoleeier, Agder fylkeskommune, gjort flere
intervjuer i egen virksomhet og gjennomført en enkel undersøkelse mot skolens
personale for å avdekke kjennskap til, og engasjement for, FNs bærekraftsmål.
Jeg har blant annet tatt utgangspunkt i dagens Miljøfyrtårn-rapportering,
Medarbeiderundersøkelse, Elevundersøkelse og annet tilgjengelig materiale, for å
strukturere det inn under noen få, men høyst relevante, bærekraftsmål.
Et tegn på at prosjektet blir implementert som en del av det daglige arbeidet i
virksomheten, er at skolen går over fra å rapportere på miljøfyrtårn indikatorer til
å rapportere på bærekraftsmål.
Jeg drøfter behovet for forankring, reflekterer over hva som motiverer til
bærekraftig utvikling og konkluderer med at den anvendte modellen har vært
hensiktsmessig så langt. Jeg antyder også hva som naturlig blir det videre
arbeidet etter at de første trinnene er gjennomført, og at det vil være
hensiktsmessig å etabler en dedikert gruppe som nå kan drive prosjektet videre.
Description
Executive Master of Management i Bærekraft i praksis fra Handelshøyskolen BI, 2022