Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTellefsdal, Peder
dc.date.accessioned2022-12-09T12:11:01Z
dc.date.available2022-12-09T12:11:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037008
dc.descriptionExecutive Master of Management i Grønn vekst og konkurransekraft fra Handelshøyskolen BI, 2022en_US
dc.description.abstractNorge er i verdenstoppen på elektrisk mobilitet. Dette forbindes ofte med satsingen på elbiler, men utslippsfri teknologi overtar også gradvis for fossil drift på ferger, hurtigbåter, mindre lastebiler, nyttekjøretøy, yrkesbåter, anleggsmaskiner og busser. Vi har foreløpig ikke sett den samme omstillingstakten for fritidsbåter. Med sin lange kystlinje og høye snittinntekt, er Norge i forhold til folketall det største enkeltmarkedet for fritidsbåter i verden. Det er rundt 650.000 motoriserte fritidsbåter i Norge. Under én prosent av dem er utslippsfrie. Foreløpig har ingen av de dominerende norske markedsaktørene gitt et tydelig svar på hvordan bransjen skal møte det grønne skiftet - enda mindre hvordan bransjen stiller seg til halvering av utslipp frem mot 2030 og nullutslipp i 2050. Elbåter møtes i dag med skepsis. Samtidig tror de samme aktørene at det i 2040 har skjedd en total omveltning av bransjen. Et grønt skifte i båtlivet handler imidlertid om mye mer enn utfasing av bensin- og dieselmotorer. Det handler om sirkulær bruk av materialer i båter, giftfritt bunnstoff, ombygging og retrofit på eksisterende båter, design av energieffektive skrog og båtdelingsmodeller. I tillegg kommer det mye mer programvare og kunstig intelligens. Samlet er det en så stor omlegging at det kan kalles en disruptiv innovasjon. Ved slike teknologiske skifter, er det vesentlig å få et skikkelig fotfeste i tidligmarkedet. Før nyvinningene er testet og akseptert i dette markedssegmentet, blir det ingen spredning til majoritetsmarkedet. Prosjektoppgavens problemstilling er i hvilken grad strategisk kommunikasjon kan fremskynde et grønt skifte ved å påvirke holdninger, oppfatninger og atferd hos tidligbrukere i markedet for fritidsbåter Litteraturgjennomgangen og den kvalitative undersøkelsen indikerer at vellykket strategisk kommunikasjon må kombinere klimahensyn med egeninteresse. Utfordringen ligger ikke i motstand mot endring, men i forestillinger og historier om at endringen innebærer å gi avkall på noe. Tidligmarkedet krever mye mer spisset kommunikasjon enn massemarkedet. Ofte en nærmest 1:1 oppfølging. Gjennom blant annet demoturer, gode brukeropplevelser og førstehånds kunnskap om ny teknologi, kan det vekkes en nysgjerrighet og entusiasme som påvirker atferd. Så snart en tilstrekkelig andel av de ressurssterke tidligbrukerne får anledning til å vri båtbruken i bærekraftig retning, så kan det grønne skiftet skje i større skala og i større tempo enn det er mulig å forutse nå. De fleste er mer opptatt av markedets respons på produktet enn produktet som sådan. Når tidligbrukerne gir tommel opp, så kommer vi andre etter. Der ligger massemarkedet, og der skjer det grønne skiftet i båtlivet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHandelshøyskolen BIen_US
dc.subjectgrønn vekst konkurransekraften_US
dc.titleGrønt skifte i båtbransjen - en studie av strategisk kommunikasjon overfor tidligbrukere i markedet for utslippsfrie fritidsbåteren_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel