Grønt skifte gjennom et rammeverk for grønne bærekraftsmål i offentlige anskaffelser av skybaserte IT tjenester
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3036974Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk offentlig sektor kjøper årlig inn varer og tjenester for ca. 600 milliarder kroner, en stor del av dette blir gjort gjennom offentlige anskaffelser. Vi gikk derfor inn i denne prosjektoppgaven med en ambisjon om at offentlig innkjøpsmakt dermed kan være en viktig faktor for å fremme det grønne skiftet, samt at det offentlige dermed ikke bare bidrar gjennom reguleringer, men også som en aktiv pådriver. Bredden i offentlige innkjøp er enorm og det er også gjort en del «grønt innkjøps arbeid» på forskjellige kategorier allerede, vi har derfor valgt å fokusere på et området som vokser mye i øyeblikket, men der det grønne skiftet fortsatt ikke er godt nok på agendaen, innkjøp samt bruk av skybaserte IT-tjenester. Når det kommer til innkjøp av skytjenester har det så langt ikke kommet på plass noe egnet felles rammeverk, selv om det foregår parallelle arbeid i henholdsvis Storbritannina og Danmark. Disse initiativene har ut fra hva vi kjenner til et snevrere utgangspunkt, da de utelukkende enten ser på NET Zero 2050 (UN, Net Zero 2050, 2022) eller EU sine Green Public Procurement (GPP) krav (Green Public Procurement, 2022). Målsetningen for oppgaven er å etablere et første utkast til en grønn innkjøpspolicy for skybaserte tjenester innenfor IT området som optimaliserer effekten innenfor den retningen og de rammene vi ønsker. Det praktiske sluttproduktet er gjengitt i Vedlegg Tabell 1-3 – MVP Bærekraftkrav i offentlige innkjøp. Men selv om dette er den praktiske målsetningen, så skal vi innom tre mer teoretiske spørsmål som danner grunnlaget for arbeidet:
a) Hvilke modeller eller visjoner for et mer bærekraftige samfunn er relevante, samt praktisk mulige å bruke innenfor en innkjøpskontekst
b) Hvorfor er bruken av grønne kriterier i offentlige anskaffelsesprosesser smart for å få til grønn endring, men også hvordan de kan påvirke innovasjonsprosessene, noe som er nødvendig for å få til et grønt skifte
c) Hvordan utformer vi krav og kriterier i en innkjøpspolicy som maksimerer de positive effektene som understøtter det grønne skiftet med bakgrunn i analysene over, intervjuer med markedsaktørene og gjennomgangen av eksisterende policies Selv om oppgaven i utgangspunktet snevrer seg inn på et spesifikt område innen offentlige innkjøp, skybaserte tjenester innenfor IT området, er diskusjonen av krav som bør stilles og rammemodellen for kravene etter vår oppfatning like relevante i større organisasjoner i privat sektor som jobber med innkjøp.
Vi har via en kvalitativ analyse undersøkt modenheten til flere store offentlige enheter og dets leverandører for å få klarhet i om det finnes en farbar vei til enhetlige krav som både marked og kunder kan enes om og som bidrar til ønsket effekt. Poenget har vært å lage et rammeverk som kan håndteres i praksis. Vi har gjennomført strukturerte intervjuer med 6 relevante aktører, samt gjennomført uformelle bakgrunns samtaler med offentlige og private aktører i bransjen. Vi har også gjort dokumentanalyser i form av en gjennomgang av det som foreligger av polices og retningslinjer i Norge samt utvalgte internasjonale kilder innenfor området grønt innkjøp på IT området. Vedlegget Tabell 1-3 – MVP Bærekraftkrav i offentlige innkjøp har også vært publisert som en markedsundersøkelse / RFI via Doffin og Ted (Andersen, 2022) våren 2022. Noe som har resultert i flere nyttige innspill fra markedet.
Inntrykket fra analysen er at det er stor interesse for temaet, men at mange av aktørene på innkjøpssiden venter på at noen faktisk skal ta skrittet ut i det ukjente. Ingen tørr helt å være de første i frykt for å tråkke feil. Vår oppfatning er likevel at leverandørmarkedet på mange måter er godt i gang med å innrette seg til grønne innkjøp, også relatert til innkjøp av skyløsninger som Software as a Service (SaaS) og Platform as a Service (PaaS). De venter på at kundene skal stille egnede krav og evaluere etter dem, «ballen» ligger således på kundens banehalvdel. Med denne innsikten har vi ved hjelp av innovasjonsteori og en Minimum Viable product (MVP) tilnærming utformet både absolutte krav og evalueringskrav rettet inn mot innkjøp av skytjenester. Basert på både teori og studier innenfor grønn vekst og endring har vi plukket ut både rammeverksorienterte og mer spesifikke kriterier som vil bidra til grønn omstilling hos leverandørene og kanskje også hos kundene. Underliggende har det ligget en hypotese om at kravene skal legge til rette for endring, men ikke gå i fellen om å stille absolutte spesifikke krav som sementerer prosesser og situasjoner i dagens løsningsunivers. Det mener vi er en av utfordringene med mange av de eksisterende grønne kravene i flere sektorer.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Grønn vekst og konkurransekraft fra Handelshøyskolen BI, 2022